
CHAPTER 5 

The Role of the Media 

Even before the opening of the official campaign , oppositio n parties began to 
complain that they were being denied reasonable access to the media in general 
and to the publicly-owned radi o and television in particular. They repeatedly 
gave expression to resentment at what they felt was biased reporting o n radio 
and television. They also alleged that thei r electoral activities and pronounce -
ments were being blacked ou t by the officia l media . 

We were surprised a t the number o f complaints which reache d u s o n thi s 
matter. Indeed , thi s became on e o f th e mos t contentiou s issue s durin g th e 
campaign. We consider that arrangements to ensure that all parties have equal 
access to the media ar e always an important indicato r o f the strength o f th e 
commitment to the democratic process. The media in a democracy has a crucial 
role to play in informing voters of the programmes and policies of all political 
parties. Shortly after our arrival, therefore, we issued a statement pointing out 
that there was a noticeable imbalance in the reporting of the election on radi o 
and televisio n an d tha t we would hop e to see greater exposur e give n t o th e 
activities of the opposition parties in the publicly owned media (see Annex XII). 

Although the complaints against the print media were less strong, it did not 
take us long to realise that there was a widely shared perception tha t the print 
media, too, was not impartial, and was by no means as free as it appeared o n 
the surface. I t was clear that every newspaper and magazine was identified b y 
the public as supporters of , o r affiliated to , a  party or an ethnic group, whic h 
meant tha t the media generall y wa s understood a s being partisan . 

The media i n Keny a i s well-established an d relativel y well-endowe d an d 
should have been in a  commanding position t o play an important role in th e 
structuring of the country's democratic institutions. It was our hope that both 
the print and electronic media woul d make strenuous efforts to be more even -
handed in their coverage of the election campaign, so as to inform voter s an d 
politicians about thei r new responsibilitie s in a  democratic society . 

Adequate information about the policies put forward by the political parties 
was not being provided t o voters. No serious efforts wer e made to analyse or 
criticise an y o f th e economi c o r socia l programme s bein g canvasse d i n th e 
campaign. With one or two notable exceptions, therefore, party leader s wer e 

25 



The Presidential, Parliamentary and Civic Elections in Kenya, 1992 

not assessed in a serious manner, for their socio-economic and nation-buildin g 
programmes. 

The Print Medi a 

This failur e t o tak e a  vigorous positio n o n politica l issue s characterise s th e 
media in many developing countries. Newspapers and radio in these societies 
were originally controlled by the colonial authorities and hande d ove r to the 
incoming governments at the time of Independence. As one-party rule became 
the norm in Africa, strict government controls tended to be maintained over the 
media; thus in many countries, newspapers and particularly radio and televi -
sion functione d a s outlets fo r government propaganda . 

Kenya ha d manage d i n earlie r years , and eve n late r on , to escape th e ful l 
impact o f this . Whil e th e publicl y owne d Keny a Broadcastin g Corporatio n 
monopolised th e electroni c media , th e prin t medi a include d tw o privately -
owned newspaper s an d severa l independen t weekl y news-magazines . Th e 
two leadin g English-languag e dail y newspapers , th e Daily  Nation  an d The 
Standard, are owned by foreign interests and have succeeded in maintaining a 
modicum o f independence. The third newspaper , th e Kenya  Times, is closely 
linked to the ruling party, and is therefore a  firm and unabashed supporte r of 
the party , reflectin g th e view s o f th e Government . Ther e i s als o a  parallel , 
vigorous and widel y read Swahil i press , published by thes e newspapers . 

In thei r electio n coverage , th e Nation  an d Standard  mad e commendabl e 
attempts t o be even-hande d an d t o present a  coherent overal l picture o f th e 
campaign. I t i s tru e tha t a s the dat e o f th e electio n approached , th e medi a 
became increasingly open. However, in the print media a certain degree of self-
censorship continued t o prevail while radio and televisio n remaine d overtl y 
partisan t o the end . This was a  great disappointmen t t o us . 

Every day , the newspaper s wer e ful l o f articles detailing the 'dirty tricks ' 
being practised during the campaign. It seemed to us that emphasis was placed 
on th e mor e sensationa l sid e o f th e elections . There wa s a  plethora o f dail y 
reports o f candidate s bein g kidnapped , voter s bein g bribed , voters ' card s 
being purchased , candidate s bein g force d o r persuade d t o defec t fro m on e 
party t o another , an d politica l killing s takin g plac e i n certai n area s o f th e 
country. 

Little effort wa s made to investigate and report fully o n the reasons for th e 
outbreak o f violence. There were fe w interviews with o r photographs o f th e 
thousands of internal refugees, widel y believed to havebeen reduced to living 
in distressin g circumstances in makeshift camps . This should normall y hav e 
been a  big story in any national media. W e regret that the Kenyan media ha s 
failed to take adequate note of this ongoing story of a grim tragedy. It was not 
a reassuring picture of a country standing on the threshold o f democracy an d 
it showed that the newspapers were unable or unwilling to tackle some of the 
serious political issues which face d th e country . 

26 



Report of the Commonwealth Observer Group 

Fortunately, th e medi a i n Kenya is greatly strengthened by a  number o f 
excellent weekly and monthly news-magazines, which are edited and writte n 
by dedicated and independent local journalists. The leaders in this field are the 
Weekly Review, Finance  and Society,  al l providing well-researched an d livel y 
articles on the candidates an d parties . 

The failure of the newspapers to speak out forcefully o n these issues has led 
us to conclude that journalists in Kenya are still unable to express their view s 
as freely as would be expected in a society with a truly free press. The reasons 
for this are understandable. It is no secret that in the past, many journalists were 
harshly treate d b y th e Governmen t fo r steppin g ou t o f lin e an d darin g t o 
question the certainties of the one-party state and the entrenched ruling party. 
Independent-minded journalist s have been detained, prosecuted fo r seditio n 
and have been deprived of thei r jobs. The Government has continued to seize 
copies of, o r to ban, publications with article s considered critica l of the State . 

Some editors have paid a  price for their candour. I n recent months, people 
like Piu s Nyamar a o f Society,  Blamue l Njurur i o f th e Monthly  Observer  an d 
Njehu Gatabaki of Finance have been arrested on various charges. Mr Gatabaki 
is still facing a  charge of sedition . 

These points hav e regretfull y t o be made here , a s there is a  perception i n 
Kenya that the media is free. When we met President Moi he told us that i t was 
"the frees t i n th e world" . W e hop e that , wit h th e adven t o f democracy , thi s 
statement wil l become a  reality. 

There i s als o a  wide rang e o f foreig n newspapers , book s an d magazine s 
widely availabl e i n Kenya . Ove r 10 0 journalists representin g foreig n new s 
organisations ar e based in Nairobi. Durin g the election campaign the y wer e 
able t o provid e a n additiona l sourc e o f informatio n regardin g wha t wa s 
happening throughout th e country . 

Radio and Televisio n 

The Keny a Broadcastin g Corporatio n (KBC ) transmit s radi o an d televisio n 
broadcasts i n severa l language s includin g Englis h an d Swahil i whil e th e 
recently established Kenya Television Network (KTN ) has introduced a second 
television channe l fo r thei r viewers . Fo r decades , KB C has devote d it s new s 
coverage to chronicling the comings and goings of the President, his Minister s 
and various government functionaries . I t will need, as time goes by, to begi n 
the process of broadening its coverage of events throughout th e country. KTN 
is said to be privately-owned, bu t i t remains dependen t upon , an d therefor e 
supportive of , th e Government. It s election coverage, like that of the KBC , was 
tilted in favou r o f the ruling party . 

We wer e tol d tha t i t wa s onl y afte r th e mos t vigorou s complaint s b y 
opposition partie s that the KB C began , in the final  week s of the campaign, t o 
give regular coverag e t o political statement s an d meeting s o f th e oppositio n 
parties. Thi s coverag e invariabl y bega n wit h report s o f th e Presiden t an d 

27 



The Presidential, Parliamentary and Civic Elections in Kenya, 1992 

Ministers carryin g ou t officia l duties , followe d b y footag e o f th e KAN U 
campaign. KB C also gave extensive coverage to defections from othe r parties to 
KANU, ignoring defections fro m KAN U to the opposition parties. KT N sometimes 
carried storie s of these defections fro m KANU . 

An independent group,4 has made an analysis of the airtime provided to the 
various parties starting in late October and ending on 23 and 24 December. It 
has analysed KB C RADIO 7 p. m. news, KB C TV 10 p.m. and KT N 9 p.m. news. The 
results indicate tha t KAN U was give n a  disproportionate amoun t o f th e time 
devoted t o election coverage. On KBC TV, KANU had up to half of the allotted time, 
with the three leading contenders being given between 5  per cent and 1. 5 pe r 
cent of the time. As regards the Radio network, KAN U received nearly six times 
as much airtime as the opposition combined. On KTN the airtime given to KANU 
was slightly more than th e three others combined . 

Conclusion 

It i s regrettabl e tha t effort s wer e no t mad e earl y enoug h b y th e Electora l 
Commission t o encourage the media to adopt guideline s fo r impartial cover -
age. This would hav e gone a  long way t o allay some of the criticism s o f th e 
media which surface d during th e campaign. Many Commonwealth countrie s 
have successfully worke d out schemes which allo w political parties free-tim e 
access t o th e medi a throug h part y politica l broadcast s an d othe r arrange -
ments. 

Several of the political parties complained t o us that they could not affor d 
to pay the cost of advertising i n newspapers an d on radio and television. We 
were told that the advertisement tariff was prohibitive.5 This no doubt explains 
why KAN U advertisements wer e the most frequent , leadin g to the charge tha t 
this unfairness stemmed from the KANU party having access to unlimited funds . 

Whenever we raised thes e matters with th e Electoral Commission an d th e 
Information Ministry , th e standar d officia l respons e wa s tha t ther e wa s n o 
great pressure from the opposition parties for a media code of conduct, that this 
matter had never been pressed by them an d that , indeed, the opposition ha d 
been bette r serve d i n th e indigenou s languag e pres s tha n i n th e nationa l 
English-language dailies . 

We nee d t o kee p i n perspectiv e th e rol e o f th e media , b y examinin g th e 
figures abou t its outreach. With the exception of radio , the outreach of all other 
sectors of the media, across the countryside, is somewhat limited. A s far as we 
could discover , th e circulatio n figure s fo r the independen t newspaper s ar e 
approximately 188,000 for the Nation, 75,000 for The Standard and much smalle r 

4 Th e Professional Committee for Democratic Change (PCDC) , a local non-governmental organisation . 
5 Informatio n provided by the Ministry of Information showed that the cost of a noon-time advertisement on TV 

was KSh 4,000 per minute, prime time radio in Swahili was KSh 5,000 and in English KSh 5,000. Th e cost 
of a half-page advertisement i n the newspapers was KSh 60,000. 

28 



Report of the Commonwealth Observer Group 

for the Times. The leading Swahili weekly newspaper commands a circulation 
of about 70,000. T V is limited to urban areas and recent estimates given to us 
by the Ministry of Information put the number of TV sets at 300,000 - covering 
about 1.5 million people - an d the number of radios at five million. 

It is estimated that one in nearly 200 Kenyans owns a TV and one in five a 
radio. A s in most developing countries, there is much sharing of newspapers 
and radios, and the news is rapidly disseminated through an efficient word -
of-mouth process . The leve l o f acces s t o newspapers , radi o an d televisio n 
continues to remain low for such a moder n country . 

There i s muc h scop e fo r improvemen t i n thi s regard . Th e stirring s o f 
democratic freedoms ar e bound to have a beneficial impac t on this aspect of 
national life . 

29 


	Chapter 5: The Role of the Media



