
13 
 

Chapter 4 
 

Election Campaign and the Media 
 

Pre-Election Campaign Environment 
 
The election campaign commenced on 20 July 2010 and ended on 8 August 2010, one day 
before the elections. However, the election environment was influenced by political 
developments taking place well before the formal campaign.    
 
The six months leading up to the election campaign were marked by a series of incidents 
which attracted growing concern and international attention.  The security situation was also 
a factor, with grenade attacks at bus stations and markets in Kigali in February and in May 
2010.  No individual or group claimed responsibility for these attacks2. 
 
Concerns about the political and security environment ahead of the elections were 
heightened by the following incidents: 
 

• On 19 June, former Rwandan Army Chief of Staff, Lt Gen Faustin Kayumba 
Nyamwasa, an outspoken critic of President Kagame, was shot in South Africa and 
taken to hospital in a critical condition.  He had fled Rwanda in February 2010 after 
which the Rwandan government accused him of being linked to the grenade attacks 
in Kigali. The Rwandan government categorically denied any involvement in the 
shooting. The South African Foreign Ministry stated that foreign “security operatives” 
were involved. 
 

• On 24 June, Jean Leonard Rugambage, a journalist working for Umuvugizi, a private 
and frequently critical newspaper, was shot dead in front of his house in Kigali.  
There were allegations that the murder was connected to an article published by the 
online version of Umuvugizi that day which alleged government involvement in the 
shooting of Lt Gen Kayumba Nyamwasa.  Three days later, two suspects were 
arrested for Mr Rubambage’s murder, one of whom confessed.  They appeared in 
court on 12 July and were denied bail awaiting trial. 
 

• On 14 July, Mr Andre Kagwa Rwisereka, Vice-President of the unregistered 
opposition Democratic Green Party was found dead near his abandoned car.  His 
head had been close to severed from his body.  At the time of writing, his death 
remains under investigation.   

 
Prior to these criminal incidents, in April 2010, the Media High Council had suspended two 
independent newspapers, Umuvugizi and Umuseso, for six months, which effectively 
prevented the papers from covering the election campaign.  Umuvugizi continued to publish 
an online version which has been blocked in Rwanda.  Both newspapers had different 
reporting styles and readership, and differing circumstances which led to their suspension.   
 
 
                                                
2 There was another grenade attack at a Kigali bus station on 11 August, 2 days after the election; 
police announced on 12 August that three suspects had been arrested. 



14 
 

The Candidates 
 
Candidates from four parties were nominated to contest the elections.  Three of the four 
candidates were from parties which were part of the current power-sharing government: the 
Rwandan Patriotic Front, the Liberal Party and the Social Democratic Party.  
 

1. Paul Kagame – Rwandan Patriotic Front (RPF) 
 
Paul Kagame was the incumbent seeking re-election for a second term; the 2003 
Constitution set term limits at two terms of seven years.  He succeeded President 
Pasteur Bizimungu as President in April 2000 and was elected as President in the 
2003 presidential elections.  In his campaign, he emphasised his administration’s 
record of delivering economic growth to the country, as well as stability (see chapter 
two above). 
 

2. Prosper Higiro – Liberal Party (PL) 
 
The Liberal Party has been in existence since 1991 and was part of the governing 
coalition.  Mr Higiro has been Vice President of the Senate since 2003.  He is a 
former Minister of Commerce and has a background in teaching accounting and 
mathematics, before moving to a career in the Ministry of Commerce, Industry and 
Handicraft.  He was part of the transitional national assembly from 1999 to 2003.  
The Liberal Party holds the principles of liberalism as core values, emphasising the 
promotion of free trade and the capacity of individuals to grow economically.  In the 
2003 presidential elections, the party supported Paul Kagame as candidate. 
 

3. Jean Damascene Ntawukuriryayo – Social Democratic Party (PSD) 
 
Dr Ntawukuriryayo is Secretary General of the Social Democratic Party, which is the 
second largest party represented in the National Assembly after the RPF.   He holds 
the position of Deputy Speaker of the lower house, the Chamber of Deputies.  
Between 1999 and 2008 he held the portfolios of Minister of Education, of 
Infrastructure and of Health – he has a background in pharmacy.  The Social 
Democratic Party is part of the ruling coalition.  As a candidate, Dr Ntawukuriryayo 
emphasised his record in delivering results as a Minister, in particular as Health 
Minister, as well as support for the principles of rule of law and national unity. 
 

4. Alvera Mukabaramba – Party of Peace and Concord (PPC) 
 
Dr Mukabaramba is a Senator and also ran for presidency in the 2003 elections.  Her 
party is not represented in the lower house, the Chamber of Deputies, and cannot 
therefore be part of the power-sharing government.  In the 2003 election campaign, 
Dr Mukabaramba withdrew from the contest before polling day to back Paul Kagame.  
She was appointed by President Kagame to the Senate following the elections.  Dr 
Mukabaramba has a medical background, with a degree specialising in paediatrics.  
Of the four candidates, Dr Mukabaramba had the lowest profile in the campaign.  
Her campaign highlighted prosperity, unity and development. 

Other Political Parties     
 
Ahead of the elections, a number of opposition parties had stated their intention to field 
their candidates in the elections, but, in the end, faced either legal or administrative issues, 



15 
 

which resulted in their non-participation.  The situation of each of these parties differs 
considerably and is briefly outlined below: 
 

1. Democratic Green Party 
 
The Democratic Green Party reported to observers that they had undertaken concerted 
efforts with a view to registering itself as a party, with the intention of fielding its leader 
Mr Frank Habineza as a presidential candidate.  It was unable to do so however 
because it did not have the necessary party documents signed, which is a pre-requisite 
for registration. The party further told observers that it had attempted to hold a party 
congress where the documents would be signed, but the meeting was disrupted by 
rowdy individuals, who, the party claims, were RPF supporters because they were 
chanting RPF slogans.   
 
The Green Party was unsuccessful in holding a subsequent meeting because it was 
denied permission by local authorities on the basis that it required a police clearance to 
hold the meeting, which the police would not provide.  After writing to the Minister of 
Local Government, requesting him to intervene, the party met once with Ministry 
officials, who showed interest in resolving the problems. The next three dates for a 
follow-up meeting were not honoured by Ministry officials, and no subsequent meeting 
between the Democratic Green Party and the Ministry took place.  The party then wrote 
to the Minister of Local Government and the Minister of Justice requesting that the 
necessary documents be signed at the State Notary’s Office. They later also wrote to 
the local authorities requesting permission for a congress to be held in June 2010. The 
party said no response to the letters was received. 
 
In a media interview, President Kagame said that the Democratic Green Party’s failure 
to obtain the documents required for registration was because they kept fighting among 
themselves.  It was not true that the Government had refused to register the Party.  
The Ministry of Local Government had tried to help them. 
 
The Minister of Local Government informed the observers that the Democratic Green 
Party’s congress was characterised by misunderstandings among the founding party 
members that ended in chaos and fighting each other.  Officials from the Ministry had 
held a meeting with Mr Habineza to chart out possible solutions; they had decided to 
hold a second meeting to come up with strategies leading to convening a peaceful and 
secure congress.  However, Mr Habineza did not come back to the Ministry as agreed, 
and thereafter he had announced that he would take a few members to the State 
Notary to have the necessary documents signed at the State Notary office.  The Ministry 
said this approach did not meet the requirements of the law governing political parties.    
Mr Frank Habineza told observers that he chose not to contest the elections as an 
independent, saying that his allegiances lay with the party.  
 
 
2. FDU-Inkingi3 

 
The Chairperson of the United Democratic Forces FDU-Inkingi Ms Victoire Ingabire 
Umuhoza had returned to Rwanda in January 2010, after 16 years exile, reportedly to 
register her political party and contest the presidential elections.  She was arrested on 21 
April on charges of association with a terrorist group, propagating genocide ideology, 

                                                
3 The observers did not meet with representatives from FDU-Inkingi. 



16 
 

revisionism and divisionism.  She was granted bail and conditionally released, with orders 
not to leave Kigali and to report to the authorities twice a month.   
 
The Rwandan government has refuted claims in the international media that Ms Ingabire 
Umuhoza’s arrest was politically motivated, saying that the state was ready to produce 
evidence in court linking Ms Ingabire Umuhoza to a terrorist group, plans to cause state 
insecurity among other charges. 
 
The Rwandan government also cited a 2009 UN Experts Group report on the Democratic 
Republic of the Congo (S/2009/603), which found that FDU-Inkingi diaspora members in 
Belgium had been in telephone contact with leaders of the FDLR (Democratic Forces for 
the Liberation of Rwanda), a Rwandan Hutu power rebel group operating in the east of 
the Democratic Republic of Congo).  The report also said Ms Ingabire Umuhoza had 
attended inter-Rwandan dialogue meetings in Spain with pro-FDLR individuals 
participants.  
 
In April 2010, two senior commanders of the FDLR, accused of planning activities aimed 
at causing state insecurity, admitted in court of having worked with Ms Ingabire 
Umuhoza to form rebel groups to launch offensives in the country. 
 
3. PS-Imberakuri4 

 
The Social Party Imberakuri (PS-Imberakuri) was registered as a political party in July 
2009. Since then, the party experienced serious internal divisions, and its leader, Bernard 
Ntaganda, was ousted as party leader by Christine Mukabunani.  Mrs Mukabunani 
announced on 1 July 2010 that PS-Imberakuri would not field a candidate in the 
presidential elections.  
 
Mr Ntaganda and his supporters stated, in a press release, that the takeover was 
orchestrated by party members believed to have been manipulated by the RPF.   
 
On 24 April, Mr Ntaganda was arrested in his home in Kigali, before he could leave to join 
protests against the government’s and National Electoral Commission’s alleged exclusion 
of all viable opposition from the presidential elections.  He was later charged with 
propagating genocide ideology, promoting ethnic divisionism, attempted murder, 
terrorism and organising illegal gatherings.  He was denied bail. 

 
The three above-mentioned political parties issued a press release on 19 February 2010 that 
they had formed a “Permanent Consultative Council of Opposition Parties” with the aim of 
defining a common position and carrying out advocacy work, including in the following 
areas: registration of political parties, diplomacy, information and communication, and 
justice. 
 
The Democratic Green Party and the FDU-Inkingi publicised information about their situation 
to international media and interlocutors throughout the lead-up to the elections.  Mr Frank 
Habineza stated to observers that he and other members of his party had faced threats, 
warning them to stop their political activities.  There were also some arrests of supporters of 
the parties not contesting the elections, on various charges, such as planning illegal 
demonstrations, in the lead-up to the elections.   

                                                
4 The observers did not meet with representatives from PS-Imberakuri. 



17 
 

Although each of the situations of the political parties listed above differs greatly, the overall 
impact is a concern.  The election campaign notably lacked critical opposition voices. 

Election Campaign 
 
During the election campaign period (20 July – 8 August), the four candidates campaigned 
around the country and enjoyed freedom of movement and assembly.  The campaign was 
peaceful and rallies had a jubilant, festive atmosphere.  RPF rallies were well organised and 
well attended; other political parties also held rallies - although fewer in number and with 
significantly fewer participants.  Observers noted that the end of the campaign was also 
adhered to, with posters and campaign paraphernalia removed, as required, the day before 
the elections.  
 
Complaints 
 
A Code of Conduct, developed in 2005 by the Forum of Political Parties, was in place for 
Political Parties for the elections and had been agreed to by all political parties contesting.  
According to the National Election Commission, the candidates did not register any formal 
complaints 
 
In one district, PSD party representatives described some complaints about the campaign.  
They told observers that they had recruited over 170 party agents to observe the polling.  
After the agents had been trained and registered, a number of agents had reported that 
they had been intimidated by RPF representatives and local authorities. In the end the party 
had only 50 party agents to field in the area.  The PSD representatives also told observers 
that their posters had been torn down by RPF supporters.  The party told observers that 
they had telephoned the NEC district co-ordinator to complain, but no action was taken.  
The NEC district co-ordinator confirmed to observers that he had been informed by PSD of 
the complaints. 
 
The virtual absence of complaints in the election campaign is noteworthy and unusual.  It is 
possible that complaints were resolved among the political parties and candidates 
themselves through more informal mechanisms and possibly complaints made at district 
level were not reported to the national office. 
 
Campaign Financing    
 
Under Rwanda’s laws, there are no maximum limits placed on funds spent on the campaign 
nor are there requirements to make public information about sources of funding or 
donations.   
 
The ruling party had a greater visible presence in the campaign: their rallies were larger; 
more posters were seen by observers around the country, as were more supporters wearing 
caps and t-shirts.  There were also large RPF billboards around Kigali.  Observers also saw 
RPF supporters raising funds through the sale of assorted campaign paraphernalia.  
The posters of other political parties were rarely seen.  When asked about the absence of 
posters, the representative of the Liberal Party told observers that the party adopted a 
different campaign strategy and placed a higher priority on campaigning by speaking to 
individuals.  
 
In summary, the campaign was peaceful and fairly active, although it was significantly 
dominated by the ruling party. 



18 
 

The Media 
 
The terrible legacy of the 1994 genocide and the instigating role played by the media at that 
time understandably shapes the regulating framework governing the media in Rwanda 
today.   
 
Freedom of press and freedom of information are listed in Rwanda’s 2003 Constitution 
(article 34), but with certain limitations, including the conditions for exercising such 
freedoms to be determined by the law.   
 
The predominant body which oversees the affairs of the media is the Media High Council, 
which is provided for in article 34 of the Constitution as an independent institution.  It was 
established in 2002, originally named the High Council of the Press. The institution has three 
stated goals: 1. to regulate the media; 2. to promote media professionalism; 3. to promote 
media freedom.  The Rwanda Journalists Association also exists as an industry welfare 
group. 
 
The 2009 Media Law forms the major tenet of the laws governing the media landscape.  
Some aspects of the Media Law have a gradual timeframe for implementation – for example 
journalists have 60 months (from August 2009) to meet the requirement of holding 
recognised professional qualifications.  The Media Law also provides the Media High Council 
with the power to suspend media outlets for a maximum of six months (for instances of 
recidivism). These powers were used against the newspapers Umuseso and Umuvugizi 
described above.  
 
The media is impacted by the provisions of the penal code on criminal defamation.  There 
are also criminal sanctions applied against the media under the 2009 Media Law for the 
crimes, including “incitement to discrimination of any form” and “contempt to the Head of 
State of Rwanda, the Head of a foreign State, Ambassadors and representatives of countries 
and international organisations accredited to Rwanda”.  The media is also subject to the 
Genocide Ideology Law (described in chapter 3 above). 
 
Civil society, locally and internationally, have been critical of the limits on freedom of the 
press and freedom of expression in Rwanda; for example the assessment of one group 
(Ligue des Droits de la Personne dans la region des Grands Lacs) is that “the population is 
afraid to express themselves freely on questions of general interest with journalists 
particularly falling victim to this climate”.   
 
The Media High Council states that many of the restrictions currently in place on the 
freedom of the press are necessary owing to a lack of capacity among Rwanda’s journalists 
to engage in responsible journalism. 

Overview of the Media Landscape 
 
The Broadcast space is dominated by the state-owned Rwanda Bureau of Information and 
Broadcasting (ORINFOR), which operates radio, television, newspapers and the Rwanda 
news agency. ORINFOR says on its website that it was established in 1963 to operate the 
electronic mass media radio and TV. “Today almost 500 employees work through the 
coordination of ORINFOR to secure access to a broad and diverse spectrum of information 
relevant to all religious and other groups making up today's society of Rwanda,” ORINFOR 
says, illustrating with its staffing levels that it is a major player. 
 



19 
 

Media Audience 
 
A Rwanda Audience Survey conducted in 2009 found that Rwanda was largely a verbal 
communication society, with verbal mediums dominating activities people undertook to 
access and learn what was happening around them. The visual media (television or video 
tapes) and reading of newspapers and periodicals followed in that order. 
 
The survey commissioned by the Media High Council showed that 89.75 per cent received 
news on radio, 72.8 per cent by attending religious services, 69.95 per cent by visiting 
friends and relatives, 44 per cent using mobile phones, 25.6 per cent by watching television, 
21.7 per cent by watching videos and DVDs, 14.15 per cent by reading a newspaper, 5.6 per 
cent by reading a magazine and 6.65 per cent by using the internet. 
 
Overall, newspaper readership in Rwanda was very low, with only 14.15 per cent of adults 
above 16 years of age qualifying as active readers, reading a newspaper at least once or 
more per week.  Of this group, only 22.99 per cent purchased their papers, while others 
read from friends, at work or logged onto the internet.  
 
Radio 
 
Radio is the main form of media in Rwanda and it is the main source of information for most 
Rwandans, especially those who live in rural areas.  There are 19 radio stations. Radio 
Rwanda, the most-listened to station, is the only local station with national coverage.  This 
national state-owned radio also has six community affiliates; these are run by ORINFOR.  
In addition, there are six private commercial stations, two community stations and four 
religious-based radio stations.  Both BBC and VOA broadcast in Kinyarwanda language into 
the country and are considered fairly influential. In border areas, broadcasts from 
neighbouring countries also attract an audience. 
 
Television 
 
State Television Rwanda is the only terrestrial station and broadcasts in Kinyarwanda, 
French and English. It agreed to reporting guidelines with the Media High Council and 
appeared to adhere to these in its coverage of political parties contesting the elections. A 
small percentage of Rwandans have access to satellite television.  
 
Newspapers 
 
By the end of 2009, there were 72 newspapers registered by the Media High Council and the 
Ministry of Information. With the implementation of registration under the new media law, 
the Media High Council announced that only some 30 newspapers met the new criteria, 
although others could still submit documents to show compliance. 
The current figures show an impressive number of print media, but their reach in the 
country remained severely limited, due to costs and literacy levels. The Kinyarwanda 
language daily newspaper Imvaho Nshya, which is under ORINFOR’s stable, is Rwanda’s 
biggest newspaper. The English language daily New Times is mainly read in urban areas, 
including Kigali and the southern university town of Butare.  
It should be noted that most media outlets, and especially newspapers and magazines, 
operate under severe financial constraints. These pose great operational challenges such as 
failure to abide by their originally stated publishing frequency and/or generally afford other 
operational costs. 
 



20 
 

New Media 
 
New media played a big role in the elections to deliver critical information on the campaign. 
The most frequently used device was the mobile phone, with the National Electoral 
Commission using text messages (SMS) to remind voters to turn up to exercise their right to 
vote and after the elections thanking voters for their participation.  The parties used text 
messages to send information about their development plans. Text messages were also a 
major tool of mobilisation for political rallies. 
 
As at June 2009, some 300,000 Rwandans were online. But that did not deter the parties 
from using online tools, including Twitter, to remind voters of its previous achievements and 
why the incumbent should be given a further seven-year term as president. The ruling party 
also distributed photographs of its campaign via the web. 

The Media and the Campaign 
 
In the week prior to the beginning of the election campaign, the Media High Council issued 
two sets of regulations: one with guidelines for election coverage by the media, and a 
second governing equitable access by presidential candidates and their parties to public 
media during the campaign.  The guidelines for media include issues of responsible 
journalism and accuracy and fairness.  The regulations on equitable access provided for free 
access for political content during the election period and for the equal allocation of airtime 
and space in all public media outlets. 
 
The level of political commentary and analysis in the media was low.  A new development 
since the last elections was a broadcast, in which the representatives spoke in turn to 
present their party platforms.  Other positive developments included the establishment of an 
Elections Press Centre run by the Media High Council, which offered media facilitation, 
including internet-connected work stations where journalists could file their stories, media 
rooms for news conferences and interviews, as well as library and archiving facilities for 
media to conduct research.  If developed, such small steps toward facilitating greater 
political debate and commentary will help to further sensitise Rwandan voters to the 
dynamic of multi-party competitive and periodic elections. 
 
Incidents involving the media also occurred during the election campaign.  The editor and 
co-writer of the Umurabyo newspaper appeared in court at the start of the campaign on 
charges of publishing material defamatory to the person of the president, inciting public 
disorder, divisionism as well as genocide ideology.  They were denied bail, and, at the time 
of writing, they were awaiting trial.  Also during the campaign copies of Newsline were 
seized on 28 July as they were being transported across the Uganda-Rwanda border; the 
driver and conductor of the bus transporting the publication were arrested. 

Key Issues 

• Suspension of Media Outlets 
 
The Media High Council employed its power of suspension against two newspapers 
(Umuseso and Umuvugizi), which resulted in their inability to report on the elections.  In the 
past the suspension powers have also been used earlier against other outlets such as the 
BBC’s Kinyarwanda service (suspended in 2009 and revoked following discussions between 
the BBC and the government).   



21 
 

• Criminal Defamation 
 
There are instances of criminal defamation (both in the penal code and in the 2009 Media 
Law) and Genocide Ideology provisions being employed against journalists, as described 
above. The combination of these laws result in a restricted environment for media in 
Rwanda. Journalists have consequently served prison sentences on the basis of their 
publications5.  The Media High Council senior management told observers that they would 
recommend the removal of criminal defamation from the penal code, so that only civil 
procedures for defamation are possible. 

• Self-censorship 
 
Partly as a result of this legal framework, the media environment is characterised by various 
forms of censorship.  It is characterised by a culture of self-censorship, with high levels of 
reluctance by journalists to write reports criticising the government, its policies or their 
implementation, particularly policies directly associated with the president.  The Media High 
Council stated that editorial censorship was also common. 

• Capacity of Journalists 
 
The capacity of journalists to undertake responsible reporting is also in question.  Such 
capacity constraints range from a limited understanding about the need to corroborate 
information to limited skills in political commentary and analysis.  The Media High Council 
describes the media landscape in Rwanda as depicting serious professional gaps, with an 
inadequacy of professional knowledge in journalism at all levels. 

• Registration of Journalists 
 
Under the 2009 Media law, journalists must hold qualifications from a degree or certificate in 
journalism.  Currently of the estimated 400 journalists very few hold such qualifications.  
The observer group was told there are only approximately 30 places available for students 
at the journalism schools per year in Rwanda, implying that it will be a challenge for all 
journalists around the country to meet the 2014 deadline to obtain the qualification.   

Recommendations 
1. Consideration be given to the creation of a process of public disclosure of the 

breakdown of campaign spending and the sources of such funds. 
 

2. Strengthen the capacity of the media (particularly in terms of investigative reporting 
and political commentary and analysis), including strengthening the Rwandan 
Journalists Association so that it can promote the interests and welfare of journalists. 
 

3. Separate the roles of the Media High Council so that its focus on regulating the 
media does not overshadow its goal to promote media freedom; review the 
requirement that journalists must have attended a school of journalism to be 
registered. 

                                                
5 Exact data on the number of journalists imprisoned under these laws could not be obtained; 
however, it was confirmed that at least six journalists have been imprisoned since 2001. 




