
4 THE MEDIA 

Our concern with the freedom of expression in the election campaign led 
us to take a close interest in the performance of the media. 

We interviewed editors and executives of the press, radio and television 
in Salisbury. In other towns, such as Bulawayo, Gwelo, Fort Victoria and 
Umtali, members of the Group made contact with local editors and journalists. 
The Group's Media Adviser was in close touch with the press, radio and TV 
throughout the period. 

The Lancaster House Agreement provided for the parties to have "free and 
unfettered access to the public media." The importance of this provision can 
best be understood by a brief description of the role of the privately-owned 
media, namely the press. The main newspapers in Rhodesia are all owned by 
The Rhodesian Printing and Publishing Company Limited. Approximately 55 per 
cent of the shares of the company are held by people living in Rhodesia and 
40 per cent by Argus Newspapers of South Africa. It publishes two dailies, 
The Herald in Salisbury and the Bulawayo Chronicle, as well as The Sunday Mail 
in Salisbury, The Sunday News in Bulawayo, a weekly in Umtali and the 
National Observer, a weekly newspaper published in Salisbury and mainly aimed 
at the African market. Circulations are approximately as follows:-

The Herald 80,000 

Sunday Mail 108,000 

Bulawayo Chronicle 35,000 

Sunday News 29,000 

National Observer 30,000 

Nearly all Rhodesia's newspapers are in English. Attempts to produce 
papers in African languages in the past have failed, partly because literacy 
in English was higher than in most African countries but also because 
Africans have tended to view attempts by European publishers to produce news-
papers in their own language as paternalistic. 

Two newspapers aimed at African readership and publishing four days a 
week appeared during the election campaign - The Times of Zimbabwe and The 
Drums of Zimbabwe. The Times had been launched on 15 April 1977, but was 
banned on 2 October 1978. Its editor, Mr. Munangatire, recommenced publica-
tion on 12 February 1980 in the last weeks of the election campaign, during 
which it broadly supported the PF and ZANU(PF). 

Another weekly paper of significance which was allowed to recommence 
publication was Moto, produced in Gwelo by the Mambo Press, a Roman Catholic 
publishing organisation. Moto had been banned in 1974. Its editor then was a 
well-known African journalist, Mr. Nyoka, who became publicity secretary to 

45 



ZANU(PF)• A week before the election the offices of Moto were destroyed by 
a bomb and the paper silenced after seven issues. 

Drums, a party paper run by UANC, switched to daily publication for the 
election period and intended to revert to a weekly after the election. The 
remainder of Rhodesia's press consists of a number of party weeklies and small 
magazines, none of them of much political significance. 

The Zimbabwe Rhodesia Broadcasting Corporation (ZRBC) is the sole broad-
casting authority in the country. It runs a nightly television service, which 
has a small and mainly European audience, and radio services in English, 
Shona and Ndebele. The ZRBC has a constitution similar to that of the 
British Broadcasting Corporation. Under the Broadcasting Act (Cap. 248) it 
has a Board of Governors appointed by the President. At the time of the 
election there were nine members - four European and four African, plus a 
European Chairman. The senior executives were all European. 

CENSORSHIP 

The Rhodesian press has long been self-contained, since almost no 
foreign publications came into the country during the 15 years of UDI. Copies 
of the London Financial Times, Time Magazine, The Economist and one or two 
other papers appeared on sale during the election campaign, but the Rhodesian 
public generally remained without access to outside publications. The 
official explanation was that this had been done to conserve foreign exchange, 
but its reality was to keep Rhodesians insulated from outside news and views. 

The Smith regime was largely successful in achieving this objective. 
Sometimes newspapers were shut down; always they were censored. This was 
often carried to absurd lengths so that for long periods the names of 
Mr. Mugabe and Mr. Nkomo could not appear; when they had to be mentioned 
they were referred to as "a terrorist leader based in Maputo" or "a terrorist 
leader based in Lusaka." 

The Herald, formerly The Rhodesia Herald, and other papers of the Group, 
after a brief period following UDI when they preferred to publish blank 
spaces rather than submit to the censorship, accommodated themselves to the 
rules of the game. Rhodesian journalists had thus long been accustomed to 
working within a stringent system of censorship. As well as having to comply 
with the law they had exercised a considerable amount of self-censorship which 
dates back even before UDI. 

The censorship regulations had two main purposes - to cover the security 
situation and so prevent publication of the movements of the Security Forces, 
facts and figures about the armed services, police and Special Branch, etc., 
and to prevent any information appearing about the methods by which Rhodesia 
was circumventing sanctions. Censorship was also strict in such matters as 
the detention of nationalist leaders, their political activities and all 
military developments. 

When the Governor assumed office, sanctions were lifted and the 
Patriotic Front parties became legal. As a result, censorship of the press 
was diminished but not ended. 

46 



The Emergency Powers Regulations (Maintenance of Law and Order) 1977 
imposed penalties on persons who made statements likely to "cause alarm or 
despondency among the inhabitants of Rhodesia or some of them" (Section 42), 
and effectively placed the control of all information concerning the Security 
Forces (which included the police) under the control of the Minister of 
Information. As interpreted, the following provision had a widespread effect 
on the ability of newspapers to report current events in Rhodesia throughout 
the campaign, and the holding of the elections. This meant that in some 
important respects we had to rely on newspaper reports published abroad, as 
they were effectively banned in Rhodesia. The key section reads as follows: 

"42A(1) No person shall, for the purpose of publishing news by radio, 
television or writing, communicate, publish or disseminate, whether 
within or outside Rhodesia, any information which relates or purports to 
relate directly or indirectly to -

(a) any measure or act of any description whatsoever of the Security 
Forces or the Government for the purpose of combating or suppressing 
terrorism or reducing the incidence thereof within Rhodesia: 

(b) the commission of any act of terrorism or sabotage." 

An additional form of censorship, provided in the Censorship and Enter-
tainment Control Act (Cap. 78) prohibited any trade in publications etc. 
declared by the Censorship Board to be "undesirable." The definition of 
"undesirable", as well as the more conventional meanings, included "to bring 
any member or section of the public into contempt; or harm relations between 
any sections of the public; or be contrary to the interests of public safety 
or public order." 

The Censorship Board often banned scholarly and serious writings on 
southern Africa. At the behest of staff members of Government House, bans on 
a significant number of works were lifted before the elections. Some idea of 
the scope of the banned publications is given by the Schedule of banned 
publications whose bans were lifted in several Gazette Notices in the weeks 
preceding the election (an example is at Annex 28). 

A "D" Notice system was provided for in the Emergency Powers ("D" 
Notices) Regulations 1976. These regulations imposed controls, inter alia, 
"for the prevention of alarm or despondency", and for the purpose of dealing 
with any circumstances which had arisen or were likely to arise and would 
interfere with" peace, order and good government in Rhodesia." (Section 
5(1) (c) and (d)). 

The "D" Notices procedure was suspended on the arrival of the Governor 
but under Section 42A the appearance in the Rhodesian press two weeks before 
the election of news and pictures of newly-introduced joint ZIPRA/police 
patrols at assembly points was prevented, although the story was published 
abroad. A report that Britain had referred to these patrols in a United 
Nations debate on Rhodesia was carried in the Bulawayo Chronicle, thus 
challenging the continuing validity of the procedure. Later the ZRBC quoted 
the Chronicle. News of the joint patrols had also reached the country by 
way of the 1600 hours GMT BBC World Service News, relayed daily by ZRBC 
since shortly after the Governor's arrival. 

Nevertheless, this episode showed that notwithstanding the advent of 

47 



the Governor, restrictive legislation developed over a long period of years 
was kept intact and was available to the police, the Security Forces and the 
local administration to enforce as they saw fit throughout the election 
campaign. Copy which editors considered came under Section 42A still had to 
be submitted to the Ministry of Information, and on security matters 
Combined Operations (known as COMOPS) decided what should appear. 

THE PUBLIC MEDIA 

Against this background we were particularly concerned about the role 
of the public media - radio and television - during the election campaign. 

The British Administration, in line with its general policy of leaving 
the government infrastructure intact, sought to persuade rather than direct 
the Ministry of Information and ZRBC into better ways. An information office 
in Government House monitored the media, and privately expressed its dis-
pleasure from time to time in matters of news balance and censorship. Often 
the Governor's office suggested, in its defence, that pressures on the 
Rhodesian Administration had to be applied on important matters that had 
greater priority than those connected with censorship and the media. 

Within days of the Governor taking over, the BBC World Service news 
bulletin began to be transmitted through ZRBC once a day. It was the first 
time Rhodesians had heard the BBC on their own radio services since UDI. 
Other BBC items including many on Rhodesia were also used in ZRBC's newsreel 
programmes. 

A South African news broadcast continued to be transmitted daily on 
ZRBC. It went out at 8.00 a.m. - a "white housewives" peak listening time 
rather than an African peak time - and, unlike the BBC news, was broadcast 
on only one programme. It was argued in defence of the continued South 
African broadcasts that Zambia and Mozambique beamed into Rhodesia special 
programmes that could be heard widely all over the country, both propagating 
the views of the Patriotic Front partners. 

Our own view is that while there was a limit to pressures that could be 
exerted on the press, being privately owned, some more positive action could 
have been taken in regard to ZRBC. The introduction into the editorial 
department of ZRBC of two or three outside journalists from one of the 
Commonwealth radio corporations could have rectified the news imbalance in a 
matter of days and we believe such a step would have been of inestimable 
help in enlarging the freedom of expression during the election period. 

We did not regard the television service as having much influence on 
the mass of African voters, but the radio did concern us since many Africans 
in the villages, townships and TTLs have their own transistor sets, and radio 
is heard in beerhalls and other public places. 

Each of the political parties was offered equal free time on radio and 
television. From 28 January to 1 February 1980, each had a free, six minute 
"start of campaign" broadcast on all channels, and a "close of campaign" six 
minute broadcast during the period 18 to 22 February. In addition, on 26 
February each party had a two minute "eve of poll" broadcast on all channels. 

48 



The order of broadcasts was determined by lot, and in the African services 
each party was free to choose its language. Programmes were pre-recorded so 
that no party could reply. Scripts were vetted by ZRBC's legal advisers and 
some amendments were asked for; we heard no complaints on this score. 

Additionally, each party was free to purchase time for television and 
radio advertisements, up to a fixed maximum value over the whole span of the 
campaign. The apportionment of time was strictly equal, and no complaints 
were received from any party. If a party did not take up its full allocation 
of paid for time, the "spots" were not made available to anyone else. There 
was no control over newspaper advertisements. All the major parties adver-
tised extensively. In our view, these arrangements worked satisfactorily. 

PERFORMANCE OF THE MEDIA 

On radio and TV there was even less investigative journalism than there 
was in the press, and statements by the administration were invariably 
accepted at face value. When we first arrived in the country the Communiques 
of Combined Operations (COMOPS) were often read out word for word as the 
first item of the news bulletins. As these Communiques were written in 
political terms - and their content was not always accepted as accurate by 
members of the Monitoring Force - we were particularly concerned at the 
effect of such broadcasts on the ZIPRA and ZANLA forces in the assembly 
places. We were told that sometimes members of the Monitoring Force had to 
go round the areas calming the soldiers after Communiques had upset them. 

We made this point to the Director-General of the ZRBC and also 
expressed our concern at the balance of many news broadcasts, which did not 
seem to be giving the political parties equality of treatment. In our inter-
view about two weeks before the election, he told us that he had given 
instructions that the C0MOPS Communiques should in future be treated on their 
news merit and that if they contained little of importance they need not be 
mentioned. The Editor of The Herald said he had given similar instructions 
to his staff. In both cases there did seem to be a reduction in the promin-
ence given to the COMOPS Communiques in the last two weeks before the 
elections. We regret this development took place so late in the day . 

In fact, there appeared to be a marked improvement in the balance of 
coverage in both the daily press and broadcasting in the last days of the 
campaign, and especially during the three polling days. When the ZIPRA and 
ZANLA guerrilla forces moved into training with the security forces, the 
event received full coverage. Earlier reluctance to inform the country about 
similar developments, i.e. in the matter of the joint patrols, now seemed to 
have disappeared. This situation, as in so many other matters, changed from 
day to day, usually for the better. 

What emerged in our observations on the media in Rhodesia was the fact 
that nearly 20 years of a fettered press had blunted the journalists' cutting 
edge. It had become the habit to accept statements without question and to 
publish what officialdom chose to say and to leave out what it ordained 
should not be said. This had led to a situation where the media had 
suffered a loss of credibility, especially among the African population. 
Indeed, tribespeople in Manyika District were delighted to meet us as they 
had previously thought that the Commonwealth Observer Group itself did not 
exist but was a figment of official propaganda. 

49 

file:///vere


In our talks with representatives of the media, with one exception, 
there was a noticeable incapacity to look at both sides of an argument and 
to accept that misbehaviour might not always take place on the African 
nationalist side and that the authorities might also be capable of misdem-
eanours. This emerged particularly clearly when on the night of 14 
February the three bombs exploded in Salisbury, two in churches, and a fourth 
was planted in the Roman Catholic Cathedral. Though it was plain that there 
was at least considerable doubt as,to who was responsible for these acts, 
the media scarcely conveyed this doubt. It suggested anti-Christian elements 
were the culprits. We found this kind of journalism in the middle of the 
election campaign to be calculated to mislead the voters. 

Much that happened during the election campaign arose out of an 
irrational fear harboured over many years by one group of the population 
towards another. We believe the public media should have attempted to allay 
these fears instead of heightening them further. If the election was itself 
a step towards reconciliation the media should have seen itself as an 
integral part of the process. We cannot, therefore, subscribe to the 
official view that the performance of the media was not an issue in this 
election. Quite apart from professional questions of balance, an important 
national opportunity was lost. 

50 


	4. The Media



