
1 How the Media
Enlightens and Sustains
Democracy

Right to Freedom of Opinion and Expression

Article 19 of the Universal Declaration on Human Rights is the
base upon which the media builds its role to enlighten and sus-
tain democracy. This article provides that everyone has the right
to freedom of opinion and expression, which includes freedom
to hold opinions without interference and to seek, receive and
impart information and ideas through any media and regardless
of frontiers.

Regional organisations reaffirm this media role. The African
Union, Organization of American States, Pacific Islands Forum,
Association of Southeast Asian Nations and the European Union
all make clear allegiances to a free media as a key ally in promot -
ing democracy and a necessary element in the electoral process.
The European Union and the Commonwealth Secre tariat also
list the media as one of the key areas to be examined when their
election observer missions are deployed in any country.

In a 1971 declaration in Singapore, which was reaffirmed at
their summit in Harare in 1991, the Commonwealth Heads of
Government Meeting (CHOGM) committed to a series of prin-
ciples to foster and sustain democracy. Among these was the
declaration:

We believe in the liberty of the individual, in equal rights for all
 citizens regardless of race, colour, creed or political belief, and in
their inalienable right to participate by means of free and demo-
cratic political processes in framing the society in which they live.
We therefore strive to promote in each of our countries those rep-
resentative institutions and guarantees for personal freedom under
the law that are our common heritage.4

A meeting of editors convened by the Commonwealth Broad -
casting Association and the Commonwealth Secretariat in
Canada in 2001 and a separate seminar of political editors

5



 convened by the Commonwealth Secretariat in Uganda in 2007
agreed that ‘Free and democratic political processes’ ultimately
included elections whose credibility could not be doubted by
any voter, candidate or observer. The editors noted that delivery
of such credibility was very much in the hands of the media.5

In its Handbook for European Union Election Observation
(2008), the European Commission puts this in context:

In order to ensure the full enjoyment of rights protected by Article
25 (of the Universal Declaration of Human Rights), the free com-
munication of information and ideas about public and political
issues between citizens, candidates and elected representatives is
essen tial. This implies a free press and other media able to comment
on public issues without prior censorship or restraint that informs
public opinion.6

The handbook also poses significant questions for European
Observer Missions in terms of the media environment:

• Does the legal framework guarantee the freedom of the media?
If so, is this freedom respected in practice?

• Is the media able to work freely and operate without prior
censorship (including self censorship), intimidation, obstruc-
tion and interference?

• Has there been any violence against journalists? If so, does it
appear election-related?

• Have any media outlets been closed as a result of government
action? If so, what were the circumstances and do these
appear politically motivated?

• Have any media outlets been harassed by government agen-
cies (e.g. tax audits)

• Is libel a criminal offence? If so, have any journalists faced
any criminal sanctions for their reporting? Were any such
cases election-related?7

In Media and Elections: an elections reporting handbook, Ross
Howard argues that the media is the most important way people
find out about an election and political choices. To do this,
Howard argues that the media needs to be free to report fairly on
campaigns of all political parties, so people can determine if
there are differences between them. Howard argues further that

EYES OF DEMOCRACY

6



the media: needs to provide all people with the same informa-
tion on how to vote; needs to have the freedom to ask tough
questions and get answers about the transparency of an election;
and needs to tell voters if there is something wrong so that it can
be fixed.

In addition to these elements raised by Howard, is the media’s
traditional ‘watch dog’ role. For people to make good decisions
on whom to vote for, they require information about the records
of political parties and politicians individually. They require
information on whether the party or parties in government
delivered on their last election promises or whether they fell
short; likewise, how did individual politicians perform? People
also need to know how opposition parties have fared.

Informing Citizens

People also require information on current promises by parties
in government, as well as those bidding to enter government at
the next election. This is where media comes in – to inform
 citizens and to hold governments to account (and by extension,
government agencies such as security agencies and civil servants).

Ace Encyclopaedia,8 part of the Ace Electoral Knowledge
Network, sees the media playing a more specific part in enabling
full public participation in elections, not only by reporting on
the performance of government, but also in the following ways:

• Educating the voters on how to exercise their democratic
rights 

• Reporting on the development of an election campaign

• Providing a platform for the political parties to communicate
their message to the electorate

• Allowing the parties to debate with one another

• Reporting results and monitoring vote counting

• Scrutinising the electoral process itself in order to evaluate its
fairness, efficiency and probity9

Taking this into account, it is evident that the media plays an
indispensable role in a properly functioning democracy, specifi-
cally in setting the agenda for a successful election. Having
established the important place of the media in covering elec-

HOW THE MEDIA ENLIGHTENS AND SUSTAINS DEMOCRACY

7



tions and in the general process of oiling a functional demo -
cracy, we have to reaffirm that with this role comes great respon-
sibility. In recognising this, the Handbook for European Union
Election Observation states that the right to freedom of expres-
sion may come with some restrictions that must be provided for
by law (i.e. such restrictions cannot be arbitrary), essentially to
protect the right or reputations of others or for the protection of
national security, public order, public health or morals. The Danish
Democracy Canon (2008),10 published by Denmark’s Ministry of
Education, summarises this discussion powerfully.

On the one hand, mass media represent a dramatic expansion of
democracy. Everyone can, from one moment to the next, inform
themselves about events near and far; not just about what is hap-
pening locally, but about what is happening throughout the coun-
try and in other countries. And when politicians appear on the
news and give interviews, one gets a feeling of knowing them far
better than if one saw them live in person once a year – if at all.
Mass media can ask pointed questions on behalf of the voters, and
they can deliver effective arguments in defence of fundamental
freedoms. Through its mass media, a society learns something
about itself each day. Mass media are not democracy’s enemy, but
its best friend and guarantor.

We have made the case that media is a crucial player in electoral
processes, with the twin tasks of disseminating information and
keeping political and government structures accountable. We
will now turn, in the next chapter, to the historical context of
media in the reporting of elections.

EYES OF DEMOCRACY

8



HOW THE MEDIA ENLIGHTENS AND SUSTAINS DEMOCRACY

9

TESTIMONY

Daniel Nyirenda – Malawi 

In Malawi, covering elections poses one of the most
serious challenges to journalists and is one of the
most exciting times for journalists. 

Elections in Malawi are governed by a 1993 constitu-
tion, framed to usher in pluralist democracy after 
30 years of dictatorship. It provides for presidential,
parliamentary and local government elections. The
Malawi Electoral Commission (MEC) is the official
body that organises elections in the country. Since
1994, when the first multiparty election was held, 
the country has had a total of three general elections i.e. presidential and parliamentary
elections, one in May 1994, the second in May 1999 and the third in May 2004. 

In terms of pre-election coverage, the practice involves covering events largely in
accordance with the electoral calendar. This period starts from the day the incumbent
president dissolves parliament, through the campaign period, to the actual day of
polling. The period spans about four months. This period involves covering electoral
candidates, both parliamentary and presidential. The media is also actively involved 
in covering activities of the MEC and electoral stakeholders, including donors. Some
press reports also tackle registration of voters, registration of candidates, electoral
malpractices, activities of electoral monitors, local and international observers and
coverage of party manifestos and the candidates’ campaign trail. In addition, coverage
involves reporting on opinion polls by private institutions and NGOs. 

In particular, there are certain issues that have pervaded all three general elections in
the country – maybe with the slight exception of the 1994 general elections, which were
the freest and fairest to date. For instance, in both the 1999 and 2004 general elections,
the Malawi media reported on petitions by opposition presidential candidates to the
MEC alleging rigging tactics and propaganda by the then ruling United Democratic
Front (UDF) party and its coalition partners using public radio and television. 

This election period was also characterised by coverage of the court. The most notable
litigation in 2004, which was widely covered by the press, was a petition by an
opposition coalition called Mgwirizano to the High Court over a shortened period
between the verification of the electoral roll and polling day. Mgwirizano also lodged a
complaint about abuse of resources by the ruling UDF, National Congress for Democracy



EYES OF DEMOCRACY

10

(NCD) and Alliance for Democracy (AFORD) coalition, offences which are against 
the country’s electoral laws. In addition, the opposition queried why the MEC printed 
7 million ballot papers against 5.7 million registered voters and a projection of 5 million
adults (those above 18 years of age) by the National Statistical Office (NSO). Among
some of the demands, the opposition wanted the courts to push forward the date for
conducting the polls and for extra ballot papers to be in the custody of the court. The
court shifted the date of the elections, but ruled that the ballot papers should remain 
in MEC custody. 

During the pre-election period, the press in Malawi also reports on press briefings by and
activities of observers, namely the African Union (AU), the Southern Africa Development
Community (SADC), the Common Market for East and Southern Africa (COMESA) and
the United Nations Development Programme (UNDP).

Election reporting
The election-reporting period covers the time between the actual polling up to the day
the election results are announced. In Malawi, the constitution stipulates the polling day,
unless otherwise amended by parliament. Section 67 of the constitution says:

The National Assembly shall stand dissolved on the 20th March in the fifth year 
after its election, and the polling day for the general elections for the next National
Assembly shall be Tuesday in the third week of May after that year.

On the polling day, the press covers the polling by all presidential candidates at their
polling stations. Coverage also involves reporting on electoral irregularities, vote counting
and analysis of unofficial results, and general observance of electoral rules by participat-
ing candidates. Issues that dominate this period in Malawi are usually delays in opening
polling centres in some areas, ensuring that voters whose names do not appear on the
register are barred from voting in what is known as ‘ghost voting’, electoral violence,
forms of ballot rigging such as illegally stuffing ballot boxes and voting patterns across
the country. An example of coverage during this period is a story that The Daily Times
carried on 21 May 2004, in which marked ballot papers were found in MEC vehicles at
Area 24 in the country’s capital, Lilongwe. There were also cases of violence reported
after the Mgwirizano coalition presidential candidate declared himself winner of the
polls. To date this has been the most tasking period for journalists in Malawi. 

Post-election period
The post-election period is another interesting and dramatic period in coverage of
elections, as it is characterised by reactions to the poll results by winners and losers. 



HOW THE MEDIA ENLIGHTENS AND SUSTAINS DEMOCRACY

11

In Malawi, the media reports on the official election results, continues to report on any
electoral irregularities during the elections and covers reactions by political parties to
the poll outcome. It also reports on election results by international and local observers,
litigation by losers challenging poll results, analyses of poll results by political analysts
and other independent academics, views from citizens and electoral violence. In addition,
this period is interesting as the media covers political deals made by the opposition and
winning parties and manoeuvres among parties for key positions in 
the National Assembly, including that of speaker. 

In between elections, the press covers, for example, by-elections, reforms and strategic
plans at the MEC. Some of the processes that have taken place in the MEC since the 
last election are re-demarcation of constituency boundaries, restructuring of the
organisation, whereby some senior officials were fired due to financial fraud during
elections, and capacity building of staff. 

One of the main challenges for journalists in Malawi in covering elections is intimidation
and violence by political parties. Much as most politicians look for unlimited coverage
during this period, those same politicians (and their supporters) are also at their
weakest point, psychologically, during this time and may intimidate or become violent
with reporters for doing their work. 

Another serious challenge for journalists is lack of resources. The majority of journalists
in Malawi live in the country’s three cities, which are headquarters of the country’s three
regions. Because of inadequate resources they are unable to travel independently to
rural areas to investigate not only stories to do with elections, but other stories as well.
As a result, some journalists travel to rural areas in vehicles belonging to politicians or
political parties, which obviously influences them in their writing. At the same time,
communication facilities for use by reporters are usually lacking or absent in rural areas
(few are able to carry laptop computers with them), so they are unable to file stories to
their newsrooms while travelling in rural locations. Another challenge is that the MEC
and government officials are often elusive when it comes to giving out information on
elections during this period.11



EYES OF DEMOCRACY

12

Commonwealth Observer Group report

Zimbabwe Election,12 2000

Note: The 2000 Zimbabwe election pitted the ruling Zimbabwe African National Union
(ZANU-PF) of incumbent President Robert Mugabe against the opposition Movement for
Democratic Change (MDC) of former trade unionist Morgan Tsvangirai. The MDC’s was the
first serious challenge in an election to ZANU-PF since the southern African country gained
independence from Britain in 1980. The election came only a few months after the MDC
successfully led opposition to a move by President Mugabe to change Zimbabwe’s constitution
to entrench more power in the presidency.

The broadcast media

This is dominated by the state-owned Zimbabwe Broadcasting Corporation (ZBC) which, by
law, is the sole radio and television broadcaster in the country. Under the terms of the
Broadcasting Act 1996, the ZBC is a corporate body controlled by a Board appointed by the
Minister of Information, Posts and Telecommunications. The mission statement of Zimbabwe
Broadcasting Corporation states that it is to provide its audience with reliable information 
on television, radio and new media. There is no independent broadcasting regulatory
authority. …

Under the Radio Communications Act, the Posts and Telecommunications Corporation
regulates, controls and supervises radio stations and radio communication services in
Zimbabwe. There are an estimated one million radio sets in the country and radio is the 
main source of news, particularly in the rural areas. All ZBC’s radio channels are broadcast 
to the whole country. Radio 1 is an FM station broadcasting in English. Radio 2 carries
programming on FM and short wave in Shona and Ndebele. Radio 3 is an FM station
broadcasting mainly music. It also has hourly news summaries and a recent survey indicated
that it has an exceptionally large audience. Radio 4 is an FM and short-wave station which
carries mainly educational and development programmes.

The observer group found the radio and television broadcasts of Zimbabwe Broadcasting
Corporation, particularly the news bulletins, to be heavily biased in favour of the ruling party.
It has been instrumental in getting the party’s message to the rural areas and in denouncing
the opposition. Numerous bulletins on ZBC during the election campaign started with lengthy
reports of speeches by ZANU PF ministers and candidates. Sometimes such reports comprised
half of the entire bulletin, which also contained no mention of any opposition parties.

Every morning, after the 7am bulletin, ZBC ran a programme presented by a police officer
who detailed police reports on campaign incidents and violence. We investigated one report 



HOW THE MEDIA ENLIGHTENS AND SUSTAINS DEMOCRACY

13

presented on this programme in which the officer had stated that a farmer had sustained
injuries from falling off his motorcycle. The police claimed that the war veterans on his farm
had assisted him after this fall. However, the farmer said the injuries, which were serious,
were the result of a heavy beating from the war veterans following an exchange of words.
This was also the report carried by the independent media. This investigation cast doubt on
the credibility of this daily report presented by the police to the nation.

Shortly after the arrival of the group, ZBC sent us a copy of a letter which they had sent 
to political parties inviting them to come to their studios and record programmes. This
programming was to consist of:

• Free five-minute radio and television addresses to the nation in Shona, Ndebele and
English. In these addresses the parties would explain their election manifestos. The
broadcast times of these addresses was to be at ZBC’s discretion. 

• Free ten-minute radio interviews in which the parties would be interviewed in their
election manifestos. 

• Free 30-minute television interviews on the party’s manifesto. 

The station ran half-hour television interviews with seven party leaders in the fortnight prior
to the election and provided a five-minute slot to each party to describe its manifesto. There
was no code of conduct for the interviews and discussion programmes. Some observers noted
that during discussion programmes the interviewers tended to allow the ruling party more
time to explain their views than the opposition and to interject while the opposition
participants were talking.

The observer group found the radio and television broadcasts 
of Zimbabwe Broadcasting Corporation, particularly the news
bulletins, to be heavily biased in favour of the ruling party. It has
been instrumental in getting the party’s message to the rural areas
and in denouncing the opposition. Numerous bulletins on ZBC during
the election campaign started with lengthy reports of speeches by
ZANU PF ministers and candidates. Sometimes such reports
comprised half of the entire bulletin, which also contained no
mention of any opposition parties.

Commonwealth Observer Group report, Zimbabwe, 2000



EYES OF DEMOCRACY

14

There were no guidelines for political party advertising and ZBC did not broadcast advertise-
ments by the main opposition parties. The MDC had submitted some but these were not
broadcast because ZBC said they needed clearance. In such cases there is no method for
recourse.

Moves to end ZBC’s monopoly in the media
A private company, Capitol Radio Pvt, has been trying to get a licence to start an adult
contemporary music based radio station for four years. In the run up to the election, it
applied to the Supreme Court to try to hear its application on an urgent basis. This was
rejected and the application will possibly be heard in September. 

Two weeks before the elections a new radio station, Voice of the People, started broadcasting
for two hours a day in Shona, Ndebele and English on short wave across the country. Voice of
the People describes itself as a community station that aims to cover contemporary issues for
the average man on the street. It broadcast programmes about the elections and aimed to
provide voter education and highlight issues facing the electorate.

In the run up to the election and shortly after results were out, the Voice of America set up a
special service to broadcast a daily 30-minute radio programme in English during the week
across Zimbabwe on medium wave. This had interviews with government and opposition
politicians. 

Supreme Court judgment on the state-owned media
The opposition Movement for Democratic Change took the ZBC, the Mass Media Trust,
Zimbabwe Newspapers (see below) and the Minister of Information, Posts and Telecommunica-
tions to court to try and correct the bias of the state-owned media. Under the terms of a
Provisional Order issued on 13 June the Supreme Court ruled that with immediate effect:

Zimbabwe Broadcasting Corporation and each and every person employed by it are
required to perform its functions to carry on television and radio broadcasting services
impartially, without discrimination on the basis of political opinion, and without hindering
persons in their right to impart and receive ideas and information.

The Supreme Court granted 15 working days to ZBC to show it why a Final Order confirming
the Provisional Order should not be made. The Court’s ruling also gave the Mass Media Trust
and Zimbabwe Newspapers 15 days to show why a similar order should not be issued in
respect to them. This term expired after the election.



HOW THE MEDIA ENLIGHTENS AND SUSTAINS DEMOCRACY

15

The print media

The government-controlled Zimbabwe Newspapers was bought from the South African Argus
Group shortly after independence in 1980. It is a listed company and publishes six papers.
Although the company is quoted on the Zimbabwe Stock Exchange its shareholding is
dominated by the government’s Mass Media Trust, which owns 51 per cent. The editorial
policy of Zimbabwe Newspapers is to support the government.

During the week, Zimbabwe Newspapers publishes two papers in English: the Harare-based
The Herald is a daily with a circulation of 90,000 and the Bulawayo-based title, The Chronicle,
also a daily, has a circulation of 40,000. Its weekly papers, published on Friday, are the
English title, the Manica Post with a circulation of 19,000 and the Shona title, Kwayedza,
with a circulation of 14,000. 

In 1998, the privately-owned Associated Newspapers of Zimbabwe was started. Its flagship
title is the Daily News, which is published Monday to Friday and has a circulation of
100,000. The other titles in this group are published on Friday. These are the Mutare-based
Eastern Star, with a circulation of 15,000 and the Bulawayo-based Despatch, with a
circulation of 20,000. …

In contrast to the monopoly of the broadcast media, the newspapers in Zimbabwe publish a
wide range of views. Senior staff at Zimbabwe Newspapers say that they tend to accentuate
the positive sides of the government. They admit that in order to get a balanced picture of
the news it is necessary to read the independent press. On the whole, the private press
supported the opposition. ZANU PF rallies were covered prominently in The Herald, with
attendance figures published being substantially higher than we saw.

During the period we were in Zimbabwe, the newspapers published robust editorials
supporting either the governing party or the opposition. Many of the editorials in the
government papers concentrated on government policy on land while those in the
independent press reported that there was a desire for change in leadership and economic
policy. Whilst both sectors of the print media reported incidents of campaign violence, 
reports of violence against opposition supporters tended to be carried by only the
independent media. 

During the election period, most print media did not attempt to educate voters until a few
days before the polls. A notable exception to this was the Financial Gazette, which ten days
before polling published a supplement titled ‘Election 2000, Your Vote is Your Secret’. This
carried policy statements of six different political parties in Shona, Ndebele and English,
thereby widening the number of people who would read it. On the eve of voting, other
papers carried similar supplements. 



EYES OF DEMOCRACY

16

The Internet

This was used extensively by the opposition and its allies to spread their views within
Zimbabwe and around the world. Some sites on the World Wide Web, which supported 
the opposition, were used as a repository of information for their sympathisers. Articles,
particularly those from the international media which highlighted the difficulties faced by
opposition supporters, were posted on these sites. Electronic mail was used by opposition
allies to send information to their supporters and international observers. Many of these 
sites made no attempt to present balanced news. 

The Media Monitoring Project

This was established in January 1999 and is a joint initiative of three organisations, the
Zimbabwe Chapter of the Media Institute of Southern Africa (MISA), the Civic Education
Network Trust (CENT) and Article 19, the international centre against censorship. The 
Media Monitoring Project Zimbabwe (MMPZ) is funded by the Norwegian International
Development Agency (NORAD) and the Open Society Initiative for Southern Africa. It
monitors the Zimbabwe media to determine how far they adhere to international and
constitutionally guaranteed standards of freedom of expression, as well as generally 
accepted professional and ethical standards of journalism. The project has a particular
interest in those sections of the media that are financed by public funds; however private
media are also subject to scrutiny. 

MMPZ issued weekly monitoring reports detailing the balance of coverage in the broadcast
and print media. Ten days before the voting these became daily reports. These reports clearly
indicate that ZBC and The Herald and other newspapers in the Zimbabwe papers stable were
heavily biased in favour of the ruling party and the government. The opposition
acknowledged this with a senior member of the MDC stating, ‘We have written off the press
for all practical purposes’.



HOW THE MEDIA ENLIGHTENS AND SUSTAINS DEMOCRACY

17

Commonwealth Observer Group report

Sri Lanka Election, 2005

Note: There were 13 candidates for the 2005 presidential election. Two emerged as the
leading candidates – these were the incumbent Prime Minister Mahindra Rajapakse and
opposition leader Ranil Wickremesinghe.

Media

The [Commonwealth Observer Group] team noted that there are five companies spanning
newspaper ownership, including eight Sinhalese, four Tamil and nine English language
newspapers. There are five radio broadcasters and seven TV station owners.

One of the five large newspaper companies is a nationalised asset whose newspapers carry
the bulk of government notifications and advertising. Significant sections of the private
media are owned by relatives of key political figures in the country.

The team noted the highly partisan nature of media coverage of this Presidential election.
The government-owned media appeared to show bias towards the candidacy of Mahindra
Rajapakse, then Prime Minister, whilst the privately owned media showed a distinct bias
towards the opposition leader, Ranil Wickremesinghe. These observations were supported 
by the domestic observer group PAFFREL. 

During the time available to us, the team only monitored three daily English language
newspapers and their sister publications on Sunday.

This perception of the media coverage appears to have persisted throughout the campaign
and on polling day. Restrictions came into force at midnight on 14 November 2005
prohibiting public rallies and other forms of overt campaigning by the candidates.

Regulation of the media

The Commissioner of Elections has the power to appoint a competent authority in order to
regulate the state media, if he considers it necessary. The team notes that the regulatory
framework governing the scope, nature and timing of media coverage during political
campaigns does not appear to be comprehensive.




