
CHAPTER 3 

The Campaign and the Media 

The Campaign 

Overview 

The Zanzibar Electoral Commission designated an official campaign period 

which began on 22 August 2000 and ended on 28 October 2000. Members of 

the Group were able to observe the last four weeks of the campaign. 

Campaigns for elections are required to be conducted in accordance with 

the Zanzibar Election Act 1984, as amended, and any regulations made 

thereunder. The Group was informed that the relevant authorities in Zanzibar 

decided to introduce additional measures in Zanzibar that had a bearing on the 

campaign. Examples of these measures are a ban on house to house canvassing 

of votes and a regulation requiring political rallies to end by 6 p.m. In 

addition, no public address systems were allowed in Zanzibar town. The Group 

was informed that whereas a draft text of a Code of Conduct had been agreed 

upon by the political parties, there had been no signing of this draft Code. 

In order to avoid conflicts of schedule, party agents are required to 

submit programmes of their proposed rallies to ZEC and the police for 

approval. The Group heard complaints from several opposition parties that 

regardless of the approval obtained from the competent authorities, some 

local officials and supporters of the ruling party sometimes prevented them 

from holding rallies at particular grounds. This situation inevitably led to 

conflicts, sometimes violent. 

We were told that ZEC held meetings with stakeholders to try to resolve 

this issue. We were also told by ZEC that some parties were reluctant to reveal 

the precise venue of their rallies until the very last minute. There were 

occasions when, according to TEMCO and monitor reports, the decisions by 

ZEC and the central police authorities were ignored or overruled by the 

shehas, reinforced by the local DCO (District Commanding Officer), who 

encouraged people to deny CUF access to open spaces, although there are no 

regulations conferring such powers on shehas to overrule the central police. 

Football clubs, maskanis (CCM neighbourhood branches), private 

individuals or businesses control many of the fields that are best suited for 

campaign meetings in Unguja. Much of the tension that arose in the course of 

the campaign stemmed from what some saw as a systematic campaign on 

Unguja to deny CUF access to these grounds. TEMCO has reported that four 

days before the 11 October shootings at Kilamahewa, there had been a serious 

clash between CCM and CUF supporters at Kwahani, Zanzibar, when CCM 

youths tried to stop CUF from conducting a campaign rally in the area. We 

recommend that the exact venues for rallies and meetings be authorised by 

ZEC and the central police authority only after agreement on the exact venue 

with those who have control of the grounds. 

Generally speaking, rallies of political parties followed a similar format, with 

great enthusiasm being displayed by respective supporters. There was singing of 

party songs and robust chanting of slogans, followed by introductory speeches 

16 The Elections in Zanzibar, United Republic of Tanzania, 2000 



by party dignitaries. Party candidates were then introduced to the electorate. 

Finally the most important candidate was called upon to address his or her 

supporters. All rallies featured a ceremony of conversion where supporters of 

one party would publicly renounce their party membership and be embraced 

into the fold of the other to the gleeful acclamation of the party supporters. 

While both major parties engaged in a certain amount of discussion of 

concrete issues, such as economic development, health and education, the 

main purpose of the presidential rallies seemed to have less to do with 

programmes and issues and more to demonstrate capacity and mass support. 

One important issue was the debate on the nature of the Union, with the 

CCM adhering to the established policy of two governments and CUF 

advocating three governments - independent governments in Zanzibar and 

Tanganyika and a Federal Government including representation of both. In 

the debate concerning the nature of the Union, CCM alleges that the position 

of CUF would lead to the break-up of the Union. The CUF denies this, 

arguing that the CCM wants to end Zanzibari autonomy. 

The Group noted that whereas a significant number of women activists 

attended political rallies there were few female candidates for the Union 

Parliament, House of 

Representatives and local 

elections. 

We also noted that the 

parties spent considerable 

amounts of money on the 

printing and production of 

kangas, T-shirts, caps, posters 

and flags, which were 

generously distributed at rallies. 

High quality posters were pasted 

on walls and trees, even in the 

remotest villages. There was a 

clear difference in the capability 

of the two main parties to 

provide campaign materials: 

everywhere we went the CCM 

seemed to be better resourced. 

There was also evidence that 

the ruling party abused the 

advantages of its incumbency, 

for instance in the use of state 

vehicles. We understand that 

there is no formal mechanism for the declaration of 

income and expenditure by the political parties during 

the campaign. 

The Group noted that all political parties made 

great efforts to get as many of their supporters as 

possible to their respective rallies. The Group attended 

rallies where it was reported that in excess of 1,000 

vehicles had been mobilised to transport supporters. 

POSTER WARS . . . there were 
party campaign posters all over 
Zanzibar. In some places (left, in 
Stone Town) both CCM and CUF 
were represented. But elsewhere 
all the posters were from one 
party (below, village outside the 
capital) 

Report of the Commonwealth Observer Group 17 



A Level Playing Field? 

There were consistent complaints from opposition parties of the lack of a level 

playing field for the campaign. Opposition parties complained, among other 

things, of the ruling party's privileged access to and abuse of the state owned 

media, public funds and vehicles. Publicly owned resources should not be used 

for campaign purposes by the ruling party of the day; we believe that ZEC 

should urge the parties to adopt a code of conduct and itself issue regulations 

on the matter, with effective mechanisms for enforcement. 

The small opposition parties reported that they had received no government 

subsidies, as in 1995, and that this had hampered their ability to campaign 

effectively. We were informed that one reason that the Government was 

unable to advance grants to the parties in these elections was the absence of 

donor funding for this purpose, unlike the situation in 1995. 

The complaints went further. We were told, for instance, that the rules of 

the campaign were not evenly enforced. It was alleged that while the police 

were quick to insist on the ending of opposition rallies at exactly 6 p.m., they 

did not display a similar zeal with regard to rallies of the ruling party. 

Reports of Intimidation and Violence 

Our Group heard numerous reports of violence and brutality by the police 

before, during and after the campaign period. Our attention was drawn in 

particular to the violence by the police during the registration period. There 

were frequent reports of heavy intimidation by police acting in a partisan 

manner. It was reported in the media that the police mounted roadblocks on 

roads leading to campaign rallies, particularly of opposition parties where 

opposition supporters were subjected to thorough car and body searches. 

Whatever the aim, this had the effect of delaying and discouraging 

opposition supporters. In anticipation of such operations, opposition 

supporters resorted to departing for venues of campaign rallies many hours in 

advance. It was not unusual to see bus-loads of CUF supporters and activists 

on the move from 10 a.m. for a 3 p.m. rally. There were no reports of similar 

searches of CCM supporters. It should be noted that these searches were 

generally suspended later in the campaign, and TEMCO reported increased 

professionalism in the way the police were dealing with the media, 

opposition parties and the public after consultations with political parties on 

2 October 2000. 

Rallies of opposition parties were sometimes interrupted by unidentified 

youths, suspected to be ruling party zealots ('maskanis'), who would demand 

the departure of opposition politicians from "their" area. An example of this is 

the incident in Zanzibar town on Sunday, 8 October 2000 when a tour by the 

CUF presidential candidate was interrupted by youths who unleashed a barrage 

of stones and shouted slogans denouncing his presence in the area, forcing him 

to seek refuge in a nearby building, which was also stoned. He was 

subsequently "rescued" by the arrival of FFU forces who cleared the area with 

their renowned efficiency. The CUF subsequently alleged that the police 

themselves encouraged the mob, and drew attention to the fact that nobody 

was reported to have been arrested for this attack, even though it took place in 

broad daylight and there was the usual deployment of police forces at the 

18 The Elections in Zanzibar, United Republic of Tanzania, 2000 



scene itself. The presidential candidate himself was quoted in the press as 

saying that he was only rescued by the Field Force Unit (FFU). 

There were media reports that on 22 September 2000, the police attacked 

people at Darajani, Mbuyuni and Vikokotoni near Stone Town and Mlandege. 

The Inspector General of Police was visiting Darajani. Monitor reports 

recorded by TEMCO indicated that CUF supporters and the police swapped 

insults, after which the police tear-gassed the area and beat people with clubs, 

resulting in injuries requiring hospitalisation. 

Perhaps one of the most serious cases of violence occurred on Wednesday, 

11 October 2000 when six CUF supporters were shot by the police in clashes 

with police during a CUF rally. The police later claimed they opened fire after 

coming under attack by stone-throwing CUF militants. The CUF and 

international journalists recounted a different version of events, and insist that 

this particular incident was part of a pattern of intimidation and harassment. 

On more than one occasion, our Observers witnessed citizens' fear of the FFU, 

whose mere appearance in full battle gear would result in a scattering of men, 

women and children. 

Report of the Commonwealth Observer Group 19 

RALLYING SUPPORT . . . CCM and 
CUF both held major rallies as the 
campaign drew to a close 

For their part, officials of the 

ruling CCM party also told the 

Observers that their supporters 

were victims of intimidation and 

violence, principally from CUF 

militants. 

We noted that towards the 

polling day, on 15 October 2000, 

meetings were held between the 

leaders of the main political 

parties, Mr Seif Sharif Hamad 

and Mr Amani Karume, and the 

Inspector General of Police, 



Omar Mahita, in a bid to calm the situation. These meetings were positively 

received by the press and the general public. Leaders of all political parties 

called for calm and restraint from their respective supporters. 

Future election campaigns would obviously benefit from a more disciplined 

and professional approach by the security forces, with a duty to uphold the law 

without fear or favour. Sadly, this has not been the case in Zanzibar. 

Finally, we must comment on the conduct of the political parties. The text 

of a Code of Conduct was agreed by the political parties, but never signed. 

The campaign unfolded in an atmosphere of tension and intermittent episodes 

of violence. 

In the last week of September the CUF presidential candidate traded what 

media monitors deemed "hate speech" with the Inspector General of Police. 

The presidential candidate vowed that CUF would stand firmly as men 

('ngangari') and that blood would flow in Tanzania if CUF was denied victory. 

The Inspector General's retort that the police would counter CUF's 'ngangari' 

with their own firmness ('ngunguri') was eagerly taken up and widely covered 

by the media. Thereafter, the CUF battle cry 'ngangari' rang out from their 

campaign vehicles. The CCM responded with taunts of 'ngunguri'. 

The issue of violence was openly discussed by the candidates, with the 

CCM portraying itself as the party of peace and painting the CUF as the party 

of violence. For its part the CUF portrayed the CCM as intimidatory and 

repressive and themselves as victims. Both presidential candidates, at different 

stages of the campaign, made inflammatory statements which did nothing to 

improve the situation. The CUF candidate promised that if the CUF was 

cheated this time it would be "an eye for an eye". This remark was seized on by 

the CCM, who promised in return "a tooth for a tooth". 

Later in the campaign we were pleased to note that both candidates, while 

never heard to rebuke their supporters for acts of violence and provocation, 

openly called on them to remain calm and not to commit acts of lawlessness. 

We were pleased to note that on election day both parties conducted 

themselves responsibly. 

The Media 
Following the arrival of our Advance Group, and subsequently the full 

Observer Group, we made efforts to assess media coverage of the election 

campaign. We were not able to monitor the media as systematically as we 

would have liked, but we were able to undertake some sampling of their 

coverage. We also consulted widely and were regularly briefed by journalists in 

the print and electronic media, political parties and stakeholders such as the 

local observers, TEMCO, the Organisation of Journalists and the Media 

Monitoring Project to solicit their views on media practice during the election 

campaign in Zanzibar. 

Print Media 

Zanzibar has two weekly newspapers: NURU, which is state-owned and 

JUKWAA, owned by CCM. Although these two Kiswahili newspapers have 

limited circulation within Unguja and Pemba islands, their influence should 

20 The Elections in Zanzibar, United Republic of Tanzania, 2000 

NURU was more credible 
than JUKWAA, which 
frequently fell short of 
minimum professional 
standards 



not be underestimated. The ongoing analysis by the Media Monitoring Project 

concluded that NURU was more credible than JUKWAA, which frequently 

fell short of minimum professional standards and did not come close to 

adhering to the guidelines proclaimed in the Media Code of Conduct for 

Election Reporting 2000. 

We noted the legal conditions under which the print media in Zanzibar 

operate: these include government licensing of individual journalists and steep 

conditions on ownership and publications of newspapers. The Registration of 

News Agents, Newspapers and Books Act of 1988 also empowers the 

government to seize or ban newspapers, search premises, and arrest individual 

journalists. This situation goes a fair way to explain the stagnation of the print 

media industry in Zanzibar, as compared to the mainland where there has been 

a mushrooming of independent newspapers. 

These mainland publications arrive daily in Zanzibar and provide an 

alternative fare. From their inception the independent mainland publications 

have given substantial coverage to opposition party news and continued well 

into the campaign to mete out fair treatment to all political parties. 

Broadcast Media 

The Zanzibar government owns a television station called TVZ, and a 

radio station, STZ. There is also an independent Dar es Salaam-based 

television channel, ITV, which covers the whole of Tanzania, including 

Unguja and Pemba. 

Radio and television in Zanzibar are regulated by the Zanzibar Broadcasting 

Commission Act of 1997. Like its counterpart law for the print media, its 

restrictiveness can be judged by the fact that, unlike the situation on mainland 

Tanzania, there are no privately-owned radio and TV stations in Zanzibar. This 

Act does not provide safeguards for the independence of the governing body, 

all members of which are appointed by the Government, leaving editorial 

policy open to dictation by the government and ruling party. 

While the television service is restricted to urban centres where electricity 

is available, radio covers all parts of Zanzibar, and the majority of people, 

particularly the rural dwellers, rely heavily on it for information. The political 

parties and the Zanzibar Electoral Commission used radio and television 

extensively to inform voters about their manifestos and for general voter 

education, respectively. 

We further noted that although Zanzibar laws provide for the allocation to 

political parties and candidates of free airtime on state-run media, the state 

television and radio never allowed free political advertising by political 

parties. This resulted in the ZEC sponsoring airtime for political parties on 

these state media. 

Acting under the relevant provisions of the Zanzibar Constitution and 

section 19A of the Election Act, ZEC issued its Directives for the State Media 

to govern their operations from 22 August until 28 October 2000. The 

directives covered: 

• airtime allocation to political parties; 

• obligations for political parties and state media on airtime usage during the 

election campaigns; 

Report of the Commonwealth Observer Group 21 



• usage of time; 

• special time for presidential candidates; 

• expiration on using airtime for campaigns. 

Inter alia, the directives stated that "all contesting political parties will be 

given equal airtime in the State Radio and Television". In addition, each 

political party would be given 20 minutes weekly to air its programme on radio 

and television. Among the obligations listed in the Directives were the 

following: political parties are expected to "avoid slanderous and libellous 

language in their programmes" and each state broadcasting media "shall not 

censor or alter in any manner the programme presented by a party or its 

representative without consultation of party or candidate." 

Compared to the situation which prevailed in the 1995 elections, there 

was a significant improvement in media attention to both voter education 

and the campaigns of various political parties. With the issuance of the 

directives by ZEC and the subsequent adoption of a media code of conduct 

for election reporting promoted by the Media Council of Tanzania, it was 

hoped that an environment conducive to a free and fair media reporting 

would have been created. 

However, not all players adhered to the letter and spirit of the ZEC 

directives or the media Code of Conduct. It is fair to say that the electronic 

media, especially Zanzibar television, displayed more often than not a blatant 

bias towards the ruling party, allocating more airtime to CCM candidates in 

news and political programming. 

A recent survey of the mainland media by the Election Monitor Newsletter 

revealed that the CCM received 91 per cent of the time allotted in Radio 

Tanzania Dar es Salaam (RTD) news bulletins, 79 per cent of the time allotted 

to presidential candidates in RTD news bulletins, 64 per cent of the time 

allotted to political parties on Radio One News and 71 per cent of the time 

allotted by TVT to presidential candidates. According to the directives on 

allocation of airtime, this constitutes a breach of the provision whereby all 

contesting political parties should be allocated equal airtime in the state radio 

and television. No similar statistical analysis could be found for Zanzibar, but 

the trends were largely the same, with the ruling party enjoying the lion's share 

of coverage in the state media. 

While Radio Zanzibar did devote airtime to the presidential candidates of 

both parties, only the CCM stories were ever repeated in subsequent 

broadcasts. CUF stories were broadcast once, and then dropped. There were 

also several stories concerning CCM House of Representatives and local 

government candidates, but no House or local government candidates of the 

CUF ever received any coverage. In its daily morning political programmes 

Radio Zanzibar regularly carried speeches by President Salmin Amour, many of 

which contained negative comment on the opposition parties. The right of 

reply is unknown in the Zanzibar state media. No distinction was made 

between governmental and party-political activities. 

Radio Zanzibar on two occasions failed to honour its contract with the CUF 

for live coverage of their campaign rallies, citing in one instance "power 

failure" and on the other occasion, "technical difficulties", while the same 

22 The Elections in Zanzibar, United Republic of Tanzania, 2000 



difficulties never seemed to affect rallies of the ruling party. On the day of the 

final presidential rallies, both CCM and CUF had initially planned to hold 

their rallies in the afternoon of 28 October. In order to avoid the conflict over 

airtime, CUF moved their rally to the morning and contracted with Radio 

Zanzibar for live coverage. Two days before the rallies were due to be held the 

CCM moved their own rally to the morning and succeeded in occupying the 

airtime on both Radio Zanzibar and Zanzibar Television. 

Monitors have found that TV Zanzibar was the most flagrantly biased of the 

three state media. The principle of equal access was ignored. The opposition 

complained on more than one occasion that, contrary to the ZEC directive, 

their programmes were being censored without prior consultation. The CUF 

produced a series of press conferences to discuss major issues such as the rule of 

law, the economy, health and education. They paid to have these programmes 

broadcast on television, but they were heavily edited and censored by the TV 

station before being broadcast. 

In contrast, since the President enjoys the right to full live coverage of his 

official functions, it was far from unusual to find the President in attendance 

at CCM campaign activities, which were duly broadcast live and free of 

charge. On the opening day of the campaign CUF received for the first and 

only time lead story coverage. The rest of the time CUF stories were the fifth, 

sixth and lower item, while the CCM local councillors received coverage 

ahead of the CUF presidential candidate. It was noticeable that in the final 

10 days of the campaign, many stories reflected accurately the CUF 

presidential candidate's speeches. 

We also learned from the Zanzibar Electoral Commission about their voter 

education campaign on television and radio. This project was launched in 

June 2000 and all parties participated in its development. Political parties 

which were asked about the success of this project commended the 

Commission on the initiative, but said they wished to have more input in the 

development of the messages on television and radio. The opposition parties 

distanced themselves from some pronouncements on important issues, notably 

on the number of polling agents to be allowed in the polling stations. Political 

parties also informed us that they had undertaken extensive efforts to explain 

the essence of voting and the voting procedures to their supporters during 

rallies and in their media messages. 

The orderly nature of the poll and the low rate of spoiled ballots - where 

counting took place - can partially be attributed to the various voter 

education programmes undertaken by the media, ZEC, NEC, and political 

parties in Zanzibar. However, as noted earlier more voter education could 

have been done. 

We also noted efforts by the Tanzanian Gender Monitoring Project 

(TGMP) to promote gender awareness among media practitioners during 

elections and use the media for information-sharing on women's issues. 

Radio Zanzibar on two 

occasions failed to honour 

its contract with the CUF for 

live coverage of their 

campaign rallies 

The Media Monitoring Project 

The Observer Group noted the meaningful role played by the Media 

Monitoring Project in providing an objective assessment and analysis of media 

coverage. The monthly Election Monitor newsletter reflected an intensive 

Report of the Commonwealth Observer Group 23 



process of assessment and monitoring, with specific media statistical data 

which we found useful. We also noted various workshops conducted by the 

Media Monitoring Project to train journalists in election reporting and to 

popularise the code of conduct for media practitioners. 

Life has never been easy for journalists in Zanzibar. It was reported that in 

the period between the opening of registration and polling day four journalists 

suffered at the hands of the police and ruling authorities: 

• a Guardian journalist was arrested twice, most recently on the final day of 

the campaign after he reported having found the army beating up the 

police; his film was confiscated; 

• a BBC correspondent was physically assaulted at a CCM rally and man-

handled by the police on his way to the CCM press conference on the day 

following the elections; 

• a journalist accredited to a mainland daily was summoned to the CCM 

office, rebuked and threatened for writing a negative story about a senior 

CCM official; 

• a senior broadcasting executive was threatened with arrest after he refused 

to carry the CCM release on the 11 October shooting. The release was 

subsequently read by the TV announcer. 

We regret that the highly commendable Media Code of Conduct for 

Election Reporting 2000 failed to impact on the situation in Zanzibar. It was 

also disappointing that the ZEC Directives for the State Media were more 

often than not honoured in the breach. Together, their implementation could 

have created a healthy media environment worthy of the citizens of Zanzibar. 

24 The Elections in Zanzibar, United Republic of Tanzania, 2000 


	Chapter 3: The Campaign and the Media
	The Campaign
	The Media




