
CHAPTER 4 

Watching the Watchers: The Role of the Media 

We quickly became aware that the South African media, and particularly the 
huge state-owned broadcast media, had undergone considerable change. 
During the election period, not only was it subject to an unprecedented degree 
of scrutiny and regulation, but it undertook with enthusiasm a creative and 
highly constructive role in facilitating free political debate, promoting voter 
education, and encouraging democratic freedoms, including a sense of fair 
play among the various parties. 

This was in striking contrast to the decades when apartheid had been at 
its most oppressive. Then the media had often been used as a willing tool of the 
state. The pro-government bias of the state-funded South African Broadcasting 
Corporation (SABC) had proved to be an instrument for the propagation of 
apartheid ideology. SABC policy had even been announced as one 'linked to 
national policy' and ministerial statements and explanations were expected to 
be regarded as factual news. 

The print media, while always having among its members some who had 
challenged apartheid, by and large failed to reflect the nature and diversity of 
South African society. In any case, newspapers faced severe limitations. The 
Commonwealth Eminent Persons Group, which visited South Africa in 1986, 
noted that newspapers were effectively debarred from covering certain topics, 
such as news of detained or banned persons. The ability of journalists to report 
on areas of unrest and disturbance was curtailed, the threat to withdraw 
advertising always held over newspapers, and those who defied the law risked 
prosecution and imprisonment. 

Criticism of the media was slow to fade with the dismantling of apartheid. 
Well in advance of the elections, NGOs, in particular the Broadcast Monitoring 
Project (BMP), the Campaign for Open Media, the Institute for the Advance-
ment of Journalism and the Public Broadcasting Initiative, had pressed for the 
introduction of measures that would ensure fair and equitable access to the 
media for all political parties and an assurance that the various issues would 
be treated in an impartial way. 

The Broadcast Media 
Anxiety over the crucial role that the SABC would play in the run-up to the 
elections sprang from recognition of the near-monopoly it had over broad-

30 



Report of the Commonwealth Observer Group 

casting and the fact that for millions of South Africans it was their sole source 
of information. The SABC has three TV channels and 22 radio stations and 
reaches almost 25 million listeners and viewers each day, a significant figure 
in a country where many are still illiterate. According to the IMC, radio 
broadcasts reach 80 per cent of the country, compared with 20 per cent for 
television and 15 to 20 per cent for the print media. 

Radio stations broadcast in all the predominant African languages, and 
are therefore the sole source of news for people who only understand these 
languages. The African language stations attract about 12 million listeners 
daily - about 2.9 million daily to Radio Zulu, 1.3 million to Radio Xhosa and 
about 1.16 million to Radio Sesotho. In comparison, Radio South Africa 
(broadcasting in English) reaches only 440,000 listeners and Afrikaans Stereo 
reaches 660,000 listeners. 

Despite their relatively smaller numbers of listeners, only Radio South 
Africa and Afrikaans Stereo broadcast nationally. A BMP report of December 
1993 concluded at that time that they continued to retain a largely white, pro-
establishment character in both the selection and portrayal of news. In addi-
tion, each major centre also has a regional radio station broadcasting in English 
and Afrikaans. African language radio stations, on the other hand, are defined 
as regional broadcasters and their news coverage concentrates on the regions 
identified by apartheid policies where people of a particular language group 
originate. Radio Zulu therefore broadcasts issues more relevant to those in 
KwaZulu/Natal and Radio Xhosa concentrates on events in Ciskei, Transkei 
and to a lesser extent the Eastern Cape. Because this policy has defined regions 
largely according to the old 'homeland' structures, the heavily populated PWV 
province has no African language station which focuses specifically on issues 
in that region. 

Television channels are also divided along language lines which continue 
to reflect the divisions intrinsic to apartheid. TV1, which broadcasts in English 
and Afrikaans, has always been largely white and establishment-oriented in 
character. Of its 5.4 million viewers, 2.9 million are white. CCV, on the other 
hand, is watched by 7.6 million South Africans, 5.7 million of whom are black. 
The third channel carries educational programmes. Several 'pirate' radio 
stations, some run by right-wing groups, also exist. The best known was 'Radio 
Pretoria' which transmitted from a farm heavily defended by armed guards, 
barricades and watch towers, and which reluctantly closed down on a court 
order. There is one private television station, Bophuthatswana TV (BOP-TV), 
from the former 'homeland' which reaches viewers in other areas of the 
country and some private radio stations, including the Johannesburg-based 
Radio 702 which has a reputation for being thought-provoking and even-
handed. 

The effect of this fragmentation has been that South Africans living in one 
region are often unable to obtain news on issues happening in another region 
unless they have major national significance. The isolation has been com-

31 



The End of Apartheid 

The Commonwealth Observers attracted media attention wherever they went. Chairman Michael Manley (left), 
on a visit to townships outside Durban was interviewed and filmed by television journalists. 

South African radio and television made great efforts to be as even-handed as possible in their handling of news 
and views of different political parties. Here, a television cameraman films singers and dancers at an Inkatha 
Freedom Party rally in Soweto. 

32 



Report of the Commonwealth Observer Group 

pounded by the absence of international news stories in African-language 
news bulletins. 

Change in the SABC 

Most of the former management structures and personnel of the 'old' SABC 
remain in place, thus making the necessary psychological and attitudinal 
changes difficult. The changes in programming, particularly in news and 
current affairs, testify to the distance some of these managers have travelled, 
and to the removal of the SABC from the direct control of the government. 

Under the new Independent Board of Directors, a Code of Conduct for 
editorial staff had been released which began with the following statement: 
'We shall report, contextualise and present news honestly by striving to 
disclose all essential facts and by not suppressing relevant, available facts, or 
distorting by wrong or improper emphasis/ Training programmes for editors, 
journalists, producers and technicians were organised and, with the assistance 
of international advisers, an Elections Unit was also set up specially to oversee 
coverage of the campaign and the elections. 

It has been obvious to us that considerable effort has been made to rectify 
the imbalance of views in the SABC's news and current affairs programmes. 
Newsreaders, presenters and reporters on discussion panels now reflect a far 
better balance of racial groupings and great pains have been taken to allow all 
political parties time on SABC talk programmes. While some local TV critics 
felt that the format for these programmes made for dull viewing, the ability for 
the first time to put a range of alternative views on television and radio must 
have been exhilarating for those parties which had long been shut out of 
broadcasting. In our opinion, the overall effect has been that a greater diversity 
of views than ever before has been presented in an even-handed way to 
millions of South Africans for the first time, which augurs well for the future 
of the SABC as a responsible public broadcasting institution. 

This new openness culminated in televised debates between leaders of the 
different parties, the highlight of which was the 14 April 1994 debate between 
State President de Klerk, leader of the NP, and Nelson Mandela, President of 
the ANC. Some of us felt that it was a model of even-handedness to be 
commended to other countries. Both leaders answered questions from a panel 
of journalists within a strictly observed time period: each was given two 
minutes to answer a question, and a further minute after that for a final 
response. They were then given three minutes each for a closing statement. The 
de Klerk-Mandela debate was one of the most watched televised programmes 
of the entire campaign, surpassed only by the extensive Election Watch put on 
by the SABC at the beginning of the counting process. 

The two main television channels broadcast in Zulu, Xhosa, Sesotho, 
Setswana, Afrikaans, Sepedi and English in order to reach a broader audi-
ence. SABC Radio presented the largest election programming in South 

33 



The End of Apartheid 

African history, with all African language stations running programmes for 
the first time as extensive as those on Radio South Africa and Afrikaans 
Stereo. 

The Print Media 

South African newspapers reach an extremely narrow segment of society and, 
with only very minor exceptions, are not published in the African languages. 
The result is that despite the country's large population (and partly because of 
the high rate of illiteracy), only 1.5 million newspapers are sold every day, with 
weekend circulation at 2.2 million, although their readership is much more 
widespread among different groups. These newspapers, in English and 
Afrikaans, have traditionally been aimed at white, middle-class readers even 
though a recent All Media and Product Survey done by the South African 
Advertising Research Foundation reported that some newspapers - the Johan-
nesburg-based Star, for example, or the Daily Despatch in Eastern Cape - had 
more black readers than readers from all other races put together. 

The Sowetan, with a national readership of 1.5 million black South Africans 
daily, attempts to reflect the political views and aspirations of the majority 
black population. Many other newspapers, however, are beginning to give 
more space to issues affecting black and coloured communities and are on the 
whole beginning to take more black journalists on their staff. Some provincial 
newspapers continued to reflect a narrow, parochial outlook. 

Criticism of the print media has also centred around the fact that owner-
ship is highly concentrated, with four media conglomerates controlling almost 
90 per cent of the country's daily newspaper production and almost all 
weekend circulation. Possibly as a result of the caution of the apartheid era, 
many newspapers continue to suffer from being hesitant to criticise and probe 
state institutions such as the police, army and some political parties. On the 
other hand, many newspapers boldly backed parties on the eve of the elections 
and their analyses of the policies of, or prospects for, the contending parties 
were refreshingly open. We particularly noticed that to facilitate media 
coverage of the elections, the IEC relaxed restrictions and allowed journalists 
and photographers to enter voting stations under certain conditions. 

We were able to glean from newspapers a fairly wide range of political 
opinion and a comprehensive idea of the main political and related events. We 
quickly learned to treat some articles with caution as not all stories were 
checked with the rigour which they merited. One such article, claiming that an 
Embassy was standing by to evacuate hundreds of thousands of its citizens in 
case of widespread violence, caused some amusement. A radio report on the 
first day of the elections claiming erroneously that a bomb had exploded in a 
Johannesburg suburb was far less amusing. We do not believe that these 
reports were motivated by malice. We believe they sprang from lack of 
professional care. 

34 



Report of the Commonwealth Observer Group 

The Regulation of the Media 

In response to NGO and other pressure to ensure the even-handedness of the 
media, particularly in the campaign period, politicians engaged in the multi-
party negotiations process asked that two bodies, the IBA and the IMC, be 
created by Acts of Parliament. The focus of work of both these institutions was 
primarily the state-owned electronic media. The privately-owned print media 
was left to regulate itself through its own established bodies, including the 
Press Council. 

The IBA was established as the regulator of the electronic media and its 
powers may well have far-reaching effects on the future of broadcasting. It will 
issue licences, have the power to mete out punishment to transgressors of its 
legal provisions and will have the power to guard against the concentration of 
ownership and cross-media ownership. Over time, the SABC's near-monopoly 
of the airwaves is expected to be broken. The life of the IMC, on the other hand, 
began with the election campaign and ended with the dissolution of the IEC. 
It was headed by a Judge of the Supreme Court, Mr Justice R N Leon, and 
comprised six other Commissioners. 

The Work of the Independent Media Commission 

The IMC was both watchdog and regulator and was described to us by one of 
its Commissioners as 'being rather like a policeman on the beat whose main 
function is to prevent crime rather than to catch criminals/ It was charged with 
two main responsibilities: monitoring public broadcasting and any other 
source broadcasting election topics with a view to ensuring equitable access; 
and monitoring state-financed publications and communications services so 
that these were not used to the advantage of any particular party. 

The IMC also drew up guidelines for broadcasters (Annex XIII) which 
included, among other things, that all parties be treated equitably with regard 
to free Party Election Broadcasts (PEBs) and political advertising. It also 
obliged broadcasting licensees and state information services to give reason-
able opportunity to political parties to respond to criticism. 

As an extension of its monitoring work, however, the IMC had the 
authority to take action, which included imposing fines, against any broad-
caster or information service which contravened the provisions of the IMC Act, 
or recommend that the IEC take action. The IMC received a number of 
complaints, some of which went to public hearings. 

For the most part, however, the IMCs monitoring of broadcast and state 
publications services was a behind-the-scenes affair drawing on the analytical 
services of the Media Monitoring Project, an NGO, to augment its own work 
and preferring to use a well-placed quiet word with broadcasters to achieve its 
purposes. Broadcasters themselves also exercised considerable judgment in 
this matter, though their sometimes excessive caution may not have been 

35 



The End of Apartheid 

warranted. On the eve of the poll, the SABC cancelled the telecast of a political 
satire, One Man, One Volt, on the grounds that it was 'politically incorrect' and 
that it might transgress election laws. 

The more difficult problem of determining how much time parties were 
allowed for PEBs over radio was finally determined by the extent to which each 
party was participating in the elections at national and provincial levels, and 
an element of 'gut feel' on the popularity of each party. Total time allocation 
spread through all stations for the NP and ANC was 945 minutes each, 
decreasing to 51 minutes for the South African Women's Party. The broadcasts 
started on 26 March 1994 and ended on 23 April 1994. No PEBs were allowed 
over TV. We heard of no complaints about airtime. 

It is our view that the IMC played a considerable part in ensuring that 
media coverage of the issues and the elections was more even-handed than 
ever before, although the SABC still has considerable work to do if it is to finally 
throw off all of the habits of the apartheid regime. 

Conclusion 
These were the most watched elections we have attended. Aside from the 
thousands of local and international observers, hundreds of journalists from all 
over the world spread out over South Africa to cover what we felt was one of 
the most significant events of the century. Television reports on South Africa 
beamed back via satellite were closely followed by South Africans. At one point 
a strongly worded editorial by The Sunday Times (of London), suggesting 
among other things that the election date be postponed, was quoted exten-
sively by Chief Buthelezi in a statement issued by him on 8 February 1994 and 
became the subject for lively discussion in local newspaper columns. 

In contrast to elements of the foreign media, the local media were 
completely supportive of the elections and devoted much space and time to 
voter education (even though some of it was paid for), and explaining the 
process to readers. Voter education advertisements were also broadcast on 
television and radio. 

The Commonwealth and other observer groups made a special effort to 
publicise awareness of their activities. Advertisements and handbills were 
prepared in English, Afrikaans and the African languages (Annex XIV) and 
distributed especially in areas such as Bophuthatswana where voter education 
began late. 

A major point to make is that throughout the election period, the media 
generally supported the democratic process and we noted the very consider-
able progress the South African media has made from the days of apartheid 
and the access political parties had to the media, particularly the broadcasting 
media. 

36 


	Chapter 4: Watching the Watchers: The Role of the Media
	The Broadcast Media
	Change in the SABC
	The Print Media
	The Regulation of the Media
	The Work of the Independent Media Commission
	Conclusion




